Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Motieven achter doneren: gezondheid, natuur of internationale hulp?

Onderzoek

16 mei 2017

Waarom geven mensen, en waaraan? En waarom geven mensen niet? Hester van Herk, hoogleraar Cross-Cultural Marketing Research aan de VU, deed daar in samenwerking met Stephan Dijcks van bureau GfK onderzoek naar. Ook motieven van niet-gevers worden daarin belicht. Voer voor fondsenwervers dus.

door Gastauteur

Goede doelen worden vandaag de dag geconfronteerd met grote uitdagingen. Economische zekerheid, zorg voor ouderen en veiligheid op straat houden veel mensen bezig en hebben ook impact op geefgedrag. De groep donateurs neemt de afgelopen decennia nauwelijks toe. Ook is het aantal filantropische organisaties verder toegenomen waardoor de concurrentie om de donateur groter is geworden. Het is daarom des te belangrijker dat geefdoelen meer inzicht krijgen in de typen mensen die aan hun soort doelen geven, zodat zij meer gericht kunnen werven onder deze groepen. We hebben daarom gekeken naar verschillen tussen typen gevers voor organisaties met een focus op gezondheid, op (inter)nationale hulpverlening en op natuur en milieu. Dit artikel is gebaseerd op de Charibus van GfK uit het najaar van 2016. Aan dit onlineonderzoek namen ruim 1100 mensen deel, een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van achttien jaar en ouder.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in