Advertentie

Advertentie

Advertentie

Lokale fondsenwerving: het topje van de ijsberg

1 juli 2015

Vaak lijkt het bij de fondsenwerving, ook in het Vakblad, te gaan om de landelijk wervende instellingen, meestal de traditionele goede doelen. Maar hoewel er niet systematisch gegevens worden bijgehouden, geldt zeker dat het overgrote deel van lokale giften en sponsorbijdragen geworven wordt door en voor kleinschalige, lokale organisaties en doelen. We kunnen rustig stellen dat lokale instellingen in de achter ons liggende jaren zich meer en meer ontwikkelden tot fondsenwervers van formaat. Dat heeft het beeld van de fondsenwervingssector ingrijpend veranderd.

door Gastauteur

Een verkennend onderzoek van het toenmalige Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving in de Gezondheidszorg (ISFG) uit 1997 onder 220 instellingen voor zorg en welzijn, suggereerde een jaarlijkse opbrengst uit private bronnen van om en nabij de 600 miljoen gulden. Sinds de vroege jaren negentig zijn wervingspioniers uit zorg en welzijn, kunst en cultuur en in mindere mate onderwijs en wetenschap plus natuur en milieu, in beeld gekomen. Hun activiteiten hebben navolging gekregen. We schetsen de ontwikkeling en geven voorbeelden van de professionele lokale fondsenwerving door deze pioniers, uit eigen waarneming en herinnering. Rijkgeschakeerde, mooie voorbeelden die het belang van lokale fondsenwerving voor de samenleving illustreren.

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in