Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

PSI Vransen Direct Mail

De wetgeving heeft de particuliere fondsenwerving veranderd

1 juli 2015

De directeur van het Engelse Bel-me-niet Register TPS (Telephone Preference Service) zei in 2007, toen ook hier een dergelijk register werd aangekondigd, het volgende: “Pas op dat goede doelen geen uitzonderingspositie krijgen bij het Bel-me-niet Register! Zij zijn grootgebruikers van het telemarketingkanaal. Zij veroorzaken net zo veel irritatie als commerciële organisaties. Als zij een uitzondering worden, betekent dat het einde van het kanaal. Dan wordt ongevraagd bellen verboden op langere termijn, omdat de irritatie dan namelijk niet zal verminderen.” In Nederland is die uitzondering er, zoals de overheid wilde, ook niet gekomen, met grote verschuivingen in het particuliere fondsenwervingslandschap als gevolg.

door Patrick Jordens

De ontwikkeling van het financieringsmodel

Zo rond 2002 werden in Nederland de modellen waarmee particuliere fondsenwervingen werden gefinancierd, behoorlijk rigoureus omgevormd. Wat vandaag voor iedere particuliere fondsenwerver gemeengoed is, werving op basis van terugverdientijd, was dat in die tijd zeker niet. Als een goed doel destijds een telemarketingbureau of een straatwervingsbedrijf inhuurde, werd er vrijwel altijd op basis van uurvergoeding aan de leverancier betaald. We spreken over leveranciers omdat heel veel fondsenwervende instellingen bij de uitvoering van de werving gebruikmaken van gespecialiseerde dienstverleners. Er zijn goede doelen die de werving geheel hebben uitbesteed aan een wervingsbureau. Zo deed eind jaren negentig werving door bureaus, op basis van ‘no cure, no pay’ en ‘no cure, no profit’, haar intrede op de Nederlandse fondsenwervingsmarkt.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vf 17-2

Patrick Jordens

Gastauteur

Jordens is gastdocent marketing, dataprivacy en ethiek aan de Hogeschool van Rotterdam en oprichter van DMCC Group Holding, een groep organisaties die compliance met consumentenrecht, privacyrecht en informatiebeveiliging als specialisatie hebben. Tot de groep bedrijven behoren het compliance adviesbureau DMCC Nederland, compliance e-learning platform Weetwatjezegt, ICT Security Compliance organisatie The Trusted Third Party (TT3P) en kwaliteitscontrole organisatie Trusted Quality & Integrity Solutions B.V. (TQIS). Jordens is, vanuit zijn brede expertise op deze gebieden actief als bruggenbouwer tussen de politiek, de overheid, zijn toezichthouders en de markt. Hij voert, niet zelden namens de belangenorganisaties in de sector, gesprekken en onderhandelingen over de uitleg en invoering van (nieuwe) wet- en regelgeving, met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en toezichthouders.

Wekelijksenieuwsbrief

Hey, vond je dit nou een goed verhaal? Wil je meer van dit soort verhalen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close