Advertentie

PSI Vransen Direct Mail

Openheid of marketing?

Column

24 september 2002

Bijna dagelijks komen de wervende nonprofits in het nieuws. Bijna altijd is dat positief. Zonder de welwillende medewerking van de pers zou de non-profitsector er heel wat slechter voor staan. Het realiseren van gratis publiciteit staat hoog op het lijstje van bijna elke fondsenwerver. Maar soms is die publiciteit ons niet welgezind. En dat vinden we dan maar niets. Dat is logisch, want negatieve berichtgeving is slecht voor het imago van je goede doel en vooral slecht voor de fondsenwerving. Binnen de brancheorganisaties, zoals de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen, wordt negatieve publiciteit dan ook gezien als iets dat koste wat het kost vermeden moet worden. Maar dat is niet terecht. Want krampachtige angst voor negatieve publiciteit past niet meer in deze tijd!

door Jaap Zeekant

Uiteraard moeten de goede doelen er in de eerste plaats voor zorgen dat er geen aanleiding is voor negatieve berichten. Maar het blijft natuurlijk wel mensenwerk. De gedachte dat er in een sector waar miljarden omgaan nooit iets misgaat, is ronduit absurd. Sterker nog: puur op statistische gronden mag worden aangenomen dat er op elk willekeurig moment ergens iets niet goed zit. Niet elke organisatie waar misstanden voorkomen, is in staat daar op eigen kracht een einde aan te maken. Openbaarmaking is soms de enige manier. Het is een onmisbaar onderdeel van de door de brancheorganisaties bepleite professionalisering en openheid, dat zo nu en dan een goed doel negatief voor het voetlicht komt. De veelbeleden openheid heeft niet alleen betrekking op die zaken waar niets op aan te merken is. Want dat is geen openheid, maar marketing. Openheid betekent de bereidheid om de gevers alles te tonen dat van belang kan zijn voor hun beslissing om wel of niet te geven. In de gedragscode van het Nederlands Genootschap van Fondsenwervers, waar honderden fondsenwervers zich aan gebonden hebben, is dat zelfs een verplichting:

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over FM 04-02

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Close