Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Eye Filmmuseum neemt niet langer sponsoring aan van KLM

Nieuws

5 februari 2024

Het Eye Filmmuseum in Amsterdam heeft besloten niet langer sponsoring aan te nemen van de KLM. De samenwerking met de luchtvaartmaatschappij past niet meer bij het klimaatbeleid van het museum, aldus Eye-directeur Bregtje van der Haak.

Eye Filmmuseum, vanaf het IJ in Amsterdam (2021).
Eye Filmmuseum, vanaf het IJ in Amsterdam (2021). © Shutterstock // Per-Boge

door Redactie Vf

Bij het museum ‘staat duurzaamheid hoog op de agenda’, antwoordt Van der Haak op vragen gesteld door de NRC. ‘Mijn overtuiging is dat we een krachtiger museum zijn als we leven naar onze eigen waarden.’

KLM was zogenaamde projectpartner van het museum en sponsorde vliegtickets voor maximaal 20.000 euro per jaar.

Demonstratie bij het museum

Het nieuws klinkt klimaatactivisten als muziek in de oren. Bewegingen zoals Extinction Rebellion en Fossielvrij NL demonstreerden eerder bij het museum tegen de sponsorband van het Eye met KLM. ‘Bedrijven als KLM vernietigen onze leefomgeving en proberen daarna hun imago op te poetsen via sponsoring van de cultuursector,’ schrijven de actievoerders in een reactie. Van der Haak benadrukt tegen NRC dat de samenwerking al voor de protesten op de agenda stond als discussiepunt.

Sponsoring in cultureel Amsterdam

De sponsoring van de luchtvaartmaatschappij is diepgeworteld in het Amsterdamse culturele leven. Desgevraagd lieten vijf andere grote culturele instellingen in de hoofdstad (Carré, het Concertgebouw, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum) weten niet van plan te zijn hun sponsorrelatie met KLM te beëindigen.

Het museum communiceerde zelf niet over de verbroken sponsorrelatie.

Lees hier het hele artikel van de NRC.

Bron: NRC
Meer over Cultuur Klimaat Sponsoring Milieu Film Amsterdam Extinction Rebellion NRC Eye Filmmuseum KLM

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close