Op de Vakdag fondsenwerving 2023 zal een grote variatie aan workshops worden gehouden. Deze zetten we in aanloop naar de dag, op 26 september, in de spotlights. Vandaag de volgende twee sessies: een sessie over de ideale aanpak om major donors te werven en binden, en een workshop over de principes van transformeren voor impact.
Het beste van twee werelden: wat is de ideale aanpak om major donors te werven?
Sprekers: Fusien Verloop & Marischka Leenaers (LVWB Fundraising)
De culturele sector is sterk in relatiegerichte werving van (middel)grote gevers, bijvoorbeeld via geefcirkels. De kracht daarvan zit in de werving van nieuwe leden via de al betrokken, bestaande leden én een goed stewardship programma, dat schaalbaar is. Goede doelen zijn goed in het vinden en binden van de juiste prospects vanuit hun database, een aanpak die de culturele sector minder inzet. Allebei de manieren werpen hun resultaten af. Maar zou een mix van beide niet nog veel beter werken?
Dit gaan Fusien Verloop en Marischka Leenaers uitzoeken aan de hand van ervaringen van een aantal ervaren fondsenwervers die zowel de goede doelen als de culturele sector goed kennen. Er komen voorbeelden uit de praktijk aan bod en daarna is er alle ruimte voor vragen en discussie.
Transformeren voor impact
Spreker: Petra Hoogerwerf (Vakblad fondsenwerving, Sparkle Academy)
Impact maken: dat wil elke maatschappelijke organisatie. En tegelijkertijd leven we in een onzekere tijd met internationale spanningen, toenemende kosten en personeelstekorten. Organisaties hebben wendbaarheid en slagkracht nodig. Maar hoe organiseer je dat? Hoe komen besluiten zo tot stand dat de impact leidend is? En wat is de veranderende rol van fondsenwervers als het om impact maken gaat? Hoe zorg je dat een organisatie elke dag werkt aan verbeteringen voor de klanten, de gevers én de medewerkers?
In een interactieve sessie gaat Petra Hoogerwerf in op de principes van transformeren voor impact, gebaseerd op nieuwe inzichten.