Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Vijfde Vakblad fondsenwerving van 2022 verschijnt dinsdag 8 november

Nieuws

2 november 2022

Op dinsdag 8 november verschijnt alweer de vijfde editie van het Vakblad fondsenwerving in 2022. Vanaf die dinsdag verschijnen alle stukken uit het blad ook weer online. Op de dag dat ze live verschijnen zullen alle artikelen openbaar te lezen zijn. Deze keer besteden we onder andere aandacht aan de hulp aan vluchtelingen buiten de poort in Ter Apel, het effect van sociale invloed op bloeddonaties, growth hacking en gaan we in gesprek met Alan Clayton over de positie van fondsenwervers binnen non-profits.

De cover van Vakblad fondsenwerving jaargang 24, nummer 5, dat op 8 november 2022 verschijnt.
De cover van Vakblad fondsenwerving jaargang 24, nummer 5, dat op 8 november 2022 verschijnt.

door Marijn Thijs

Dit kan je o.a. verwachten in het nieuwe Vakblad fondsenwerving

  • Buiten de poorten van het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel was het afgelopen maanden geregeld zo druk dat er te weinig plek was om iedereen binnen te laten. Dat leidde tot schrijnende situaties buiten de poort, die zo hevig werden dat Artsen zonder Grenzen genoodzaakt was om voor het eerst ooit in Nederland in te grijpen. AzG-directeur Judith Sargentini en Roos Ykema, directeur van hulporganisatie MiGreat vertellen wat goede doelen buiten de poorten van Ter Apel hebben gedaan.
  • Waarom doneren mensen aan goede doelen? In de prakijk gaat die vraag vaak over wie wordt gevraagd om te geven en de sociale context waarin zij geven. Joris Schröder is promovendus bij het Centrum voor Filantropische Studies van de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit Amsterdam en onderzocht de invloed van mond-tot-mondreclame op bloeddonaties. Reageren donoren die actief vertellen over hun bloeddonaties vaker op oproepen? En wordt mond-tot-mond door de bloedbank als wervingsmethode ingezet?
  • 'Het behouden van een donateur is goedkoper dan het werven van een nieuwe'. Dat is een stelling die fondsenwervers steeds vaker gebruiken. Toch is het contact met die donateurs vaak het exclusieve domein van de donateursservice. Maar zij kunnen het niet alleen: donateursservice gedijt beter centraal in de organisatie. Duurzame donateurscommunicatie-expert Jeroen Hogenhout vertelt aan de hand van een paar voorbeelden hoe de manier waarop gesprekken worden gevoerd invloed hebben op de relatie met de donateur. 'Betrokkenheid is een belangrijker motief om te doneren dan financiële speelruimte'.
  • De arbeidsmarkt voor fondsenwrvers is krap. Adrian Sargeant en Alan Clayton deden een internationaal onderzoek onder 2700 fondsenwervers getiteld 'What makes fundraisers tick'. Hoofdredacteur Petra Hoogerwerf sprak met Clayton, die ziet dat veel fondsenwervers van werkplek wisselen. Hij vroeg zich af: in welke cultuur gedijt een fondsenwerver het best? 'Er gaat veel aandacht naar technieken uit en minder naar het inrichten van een fondsenwervende organisatie.' Clayton noemt HandicapNL als een organisatie die haar inrichting goed op orde heeft. Directeur Daniëlle Schutgens en Hoofd Fondsenwerving Jeroen van de Koppel leggen uit. 
  • Growth hacking is een gestructureerd proces én een mindset om een organisatie sneller te laten groeien door continu experimenten uit te voeren en inzichten te benutten uit de opgedane data. En het is, mits goed ingericht, een manier voor non-profit om daadwerkelijk veel betere resultaten te kunnen halen dan voorgaande jaren. Martijn Witteman richt zich in zijn werk op het laten groeien van het online resultaat. Hij vertelt over de basisprincipes van het growth hacking en de stappen die organisaties kunnen zetten om het succesvol te implementeren.

--

Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad zes keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl! 

Meer over Jeroen Hogenhout Alan Clayton Noodhulp Vakblad fondsenwerving Vluchtelingen Artsen Zonder Grenzen Fondsenwerving HandicapNL Wetenschappelijk onderzoek Growth Hacking Jeroen van de Koppel Asielzoekers Judith Sargentini Ter Apel Daniëlle Schutgens Vf 24-5 Bloeddonaties Donateursservice Joris Schröder Martijn Witteman MiGreat Organisatieontwikkeling Roos Ykema

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close