Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Eén op de drie Oekraïners doneerde geld aan het leger sinds oorlog uitbrak

Onderzoek Nieuws

29 augustus 2022

Meer dan een derde van de Oekraïners doneerde geld aan het eigen leger sinds de invasie door de Russen in februari en nog een veel grotere groep steunde de krijgsmacht op andere manieren. Dat blijkt uit nieuwe data van de in Kiev gevestigde Zagoriy Foundation. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat goede doelen een prominentere rol in de samenleving hebben ingenomen.

Oekraïense vlag
Oekraïense vlag © Shutterstock // JessicaGirvan

door Marijn Thijs

Voor het onderzoek Charity in Times of War spraken de onderzoekers eind juni en begin juli met ruim 1.600 Oekraïense volwassenen. 74 procent van de respondenten hadden op dat moment al iets voor het leger gedaan, bijvoorbeeld door geld, voedsel of kleding te doneren of zich op vrijwillige basis in te zetten. 37 procent van de respondenten doneerde geld. 

Meer vertrouwen in non-profits

Ook de zichtbaarheid van de goededoelensector is sterk toegenomen, schrijven de onderzoekers. Het vertrouwen in non-profits is gestegen. Internationale ngo’s genieten het meeste vertrouwen (4.15 op 5), gevolgd door vrijwillige initiatieven (4.02), Oekraïense nationale non-profits (3.98), en lokale liefdadigheidsinstellingen (3.73). Deze scores zijn over de gehele breedte gemiddeld een punt hoger dan in 2021. 

‘Hoewel Oekraïeners internationale fondsen het meest vertrouwen, geven ze hun geld en steun liever aan lokale goede doelen,’ concludeert het rapport. 42 procent van de respondenten geeft het liefst geld aan een lokale non-profit, 27 procent aan nationaal opererende goede doelen en slechts acht procent aan internationale ngo’s. Sinds de oorlog is er ook een voorkeur voor vrijwilligersinitiatieven merkbaar.

'Alles veranderd'

’24 februari heeft alles veranderd, inclusief de dynamiek van de ontwikkeling van de goededoelensector,’ schrijft Eugenia Mazurenko, directeur van de Zagoriy Foundation op LinkedIn. ‘Mijn collega’s en ik hadden door dat er radicale veranderingen hadden plaatsgevonden, maar nu we onderzoeksresultaten hebben, hebben we een wetenschappelijke basis om onze analyse en planning verder op te baseren.’

Bron: EFA
Meer over Geefgedrag Non-profit Oekraïne Oorlog Rusland Eugenia Mazurenko Zagoriy Foundation Charity in Times of War Leger

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close