Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Zesde Vakblad fondsenwerving van 2021 verschijnt dinsdag 14 december

Nieuws

9 december 2021

Volgende week dinsdag en woensdag (14 en 15 december) verschijnt het zesde en laatste Vakblad fondsenwerving van 2021. Vanaf die dag verschijnen alle stukken uit het blad natuurlijk ook online. Met deze keer aandacht voor de Islamitische geefcultuur en het Nationaal Zakat Fonds, de publiek-private samenwerking tussen Hersenstichting, MIND en ZonMw en een interessant nieuw initiatief van Jordan van Bergen.

Cover van Vakblad fondsenwerving, editie 6, jaargang 23. Het blad verschijnt op 14 december 2021.
Cover van Vakblad fondsenwerving, editie 6, jaargang 23. Het blad verschijnt op 14 december 2021.

door Marijn Thijs

  • Filantropie is een inherent gegeven in het leven van moslims en een belangrijk aspect van de islamitische geefcultuur is Zakat; een van de vijf zuilen van de Islam. Jaarlijks levert Zakat, een zogenaamde faith tax, honderden miljoenen euro's op; ook in Nederland. Het Nationaal Zakat Fonds zorgt voor een infrastructuur waarin het geld goed tot zijn recht komt. Directeur Imad el Fadili vertelt wat Zakat is en hoe diep filantropie in de filosofie geworteld zit.
  • Het einde van het jaar is in zicht en dat brengt hét moment om stil te staan en terug te blikken op de campagnes en de beste, succesvolste en creatiefste customer journeys van het jaar. In MIC's laatste bijdrage in hun serie zetten zij drie grote campagnes die excelleerden op het gebied van persoonlijke en relevante communicatie op een rijtje: de IJsselbiënnale, de Ommetje app en de Longfonds-collecte. 
  • Sinds een paar jaar speelt de discussie over de rol van Westerse ontwikkelingshulporganisaties in het Zuiden, onder de noemer #shiftthepower. Voor de Zuidelijke organisaties betekent dat dat ze zich ook moeten kunnen richten op fondsenwerving in eigen land. Een gesprek met Moses Isooba (Executive Director van het Uganda National NGO Forum) en Kees de Jong en Corine Aartman van Wilde Ganzen.
  • De wetenschap is nog verdeeld over de vraag hoe non-profitorganisaties die een ongeoormerkte, langetermijnfinanciering ontvangen, die flexibele en op vertrouwen gebaseerde samenwerking ervaren. Olivier Hunnik, afgestudeerd socioloog aan de VU Amsterdam, schreef er een scriptie over.
  • Wat werkt wel en wat werkt niet als je de handen ineen slaat met een sociaal medium zoals Facebook? Giro555 geeft een inkijkje in de samenwerking die het samenwerkingsverband van goede doelen sinds 2018 heeft met Meta (de nieuwe bedrijfsnaam van Facebook). 'De gedoneerde ad-campagne voor Sulawesi leverde een bereik van 1,4 miljoen mensen op, terwijl we met onze eigen posts 100.000 mensen bereiken.'

Gemist?

Lees in de tussentijd de stukken die je de afgelopen maand niet had mogen missen op de website van Vakblad fondsenwerving: 

Meer over Facebook Giro555 KWF Kankerbestrijding Wilde Ganzen ING Vrije Universiteit Data Inside MIC Ommetje Personalisatie PostNL #shiftthepower Imad el Fadili Internationale samenwerking Islamitisch geven Meta Nationaal Zakat Fonds Olivier Hunnik Vf 23-6

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close