Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Rode Kruis hulplijn krijgt steeds meer vragen over thuisquarantaine

Kort & Goed

8 oktober 2020

Sinds de opening van de Rode Kruis Hulplijn (070-4455888) voor vragen over het coronavirus in maart kwamen er meer dan 24.000 telefoontjes binnen. Bij de start van de Hulplijn werden er vooral vragen gesteld over de aard van het virus, de symptomen en de maatregelen. Ondertussen loopt het aantal coronagevallen weer gestaag op, terwijl er van een lockdown nog geen sprake is. De vragen die de Hulplijn krijgt gaan daarom steeds vaker over thuisquarantaine: wat mag er wel en wat niet?

door Redactie Vf

Er zijn steeds vaker mensen die voor een periode van tien dagen in thuisquarantaine gaan, bijvoorbeeld omdat ze in contact zijn geweest met een besmet persoon of omdat ze zelf lichte klachten vertonen. Zij moeten binnen blijven en kunnen geen bezoek ontvangen tijdens die periode. Voor mensen die er alleen voorstaan is dat een ingrijpende maatregel. Volgens het Rode Kruis bellen mensen ook met de Hulplijn om na te vragen of ze na zes dagen quarantaine zonder klachten niet toch alvast naar buiten kunnen, om te overleggen over druk die vanuit werk wordt opgelegd om naar kantoor te komen, of omdat ze moeite hebben in hun dagelijkse behoefte te voorzien. In dat laatste geval heeft de hulpdienst nog altijd het netwerk van lokale vrijwilligers Ready2Help achter de hand.

‘Op alle vragen proberen we een passend antwoord te geven, of we verwijzen mensen door naar onze website met tips voor thuisquarantaine’, aldus projectleider Faiza El Khayari. Sinds kort staat de Rode Kruis Hulplijn ook in de Quarantainegids van het ministerie van VWS. 

De Rode Kruis Hulplijn blijft in de nabije toekomst op verschillende manieren en in verschillende talen beschikbaar. Vraagstellers die geen Nederlands spreken kunnen via WhatsApp contact zoeken. Dat kan op dit moment in het Turks, Arabisch, Tamazight (Berbers), Chinees en Portugees. Berichten worden beantwoord op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.

Meer over Rode Kruis Hulpverlening Coronavirus CoVid-19

Gerelateerde berichten

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close