Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Groei aantal volgers goede doelen op Twitter en Facebook stelt heftig teleur

Onderzoek

24 september 2020

Goede doelen groeiden het afgelopen kwartaal op zowel Twitter als Facebook een stuk trager dan de afgelopen periode. Ten opzichte van de eerdere metingen dit jaar stelt de totale groei heftig teleur en is bij veel organisaties het aantal volgers of likers teruggelopen, blijkt uit de metingen van fondsenwerversblog Fundraiser Online in augustus en september. Een lichtpuntje aan de horizon: op LinkedIn laten goede doelen wel grote groei zien ten opzichte van begin dit jaar.

door Marijn Thijs

Twitter

De Twitter top-250 is al lang aan verandering onderhevig. Ook bij deze meting zijn er veel instabiliteit bij de organisaties in de lijst: acht nonprofits zijn een kwartaal non-actief geweest en zijn daarmee niet vermeld in de lijst. Nog eens drie non-profits hebben al een half jaar niets geplaatst. De ondergrens om in de top-250 te komen is tot een schamele 179 volgers gezakt. Door alle mutaties lijdt de lijst een nettoverlies van 16.626 volgers.

In totaal hebben de top-250 goede doelen in de lijst nu 3,64 miljoen volgers, 4.275 meer dan in mei. Een groei van slechts 0,12%. Dat komt zowel doordat accounts niet heel hard meer groeien, zeker in de onderste regionen van de lijst, maar ook omdat veel organisaties volgers verliezen in plaats van binnenhalen. 89 non-profits hadden in augustus minder volgers dan in mei, waaronder een paar grote jongens uit de top-10 (het Van Gogh Museum (1), WNF (6) en Pink Ribbon (7)). Vorige meting waren dat nog vijftig goede doelen. Daar staat tegenover dat maar zes organisaties meer dan duizend nieuwe volgers vergaarden.

Door de weinig ingrijpende veranderingen staat de top-10 al een tijdje vast. Bits of Freedom en Dierenbescherming hebben stuivertje gewisseld op plekken negen en tien. 

Top-10 Twitter, september 2020

Facebook

Op Facebook varen de top-250 organisaties niet veel beter. Sterker nog: september 2020 bleek het kwartaal waarin Fundraiser Online de allerkleinste stijging waarnam sinds het begin van de lijst, negen jaar geleden. De goede doelen in de lijst haalden 88.340 likes binnen. De afgelopen twee jaar ligt het aantal nieuwe volgers rond de 150.000. Begin dit jaar werd nog een stijging van een half miljoen gemeten, al kwam dat vrijwel zeker door verschillende externe factoren.

Goede doelen hebben ook op Facebook te kampen met krimp en teruglopende groei. Slechts 23 van de genoteerde organisaties in de lijst groeide met duizend likes en meer dan één op de vijf non-profits ziet het aantal Facebook-likes teruglopen. De cijfers zijn nog niet zo schokkend als op Twitter, maar de trends zien er niet goed uit. De dalers van vorige keer dalen ook nu verder: van de tien grootste dalers stonden er negen ook vorige meting in.

In de top-10 verandert er niets:

Top-10 Facebook, september 2020

Externe invloed?

Waarom de trends zo teruglopen is voor Fundraiser Online niet helemaal duidelijk, maar er bestaat wel een vermoeden dat er meer accounts worden geschorst dan gebruikelijk, bijvoorbeeld omdat de accounts fake news verspreiden. Ook de aanstaande verkiezingsperiode in de Verenigde Staten hebben effect op het aantal volgers van goede doelen: en dergelijke beweging was tijdens de vorige verkiezingsperiode ook te zien. Maar het komt vermoedelijk ook door de organisaties zelf: ‘Is het het effect van thuiswerk? Is er minder nieuws te melden? Zijn ze er minder op aangesloten? Zijn er andere prioriteiten?,’ speculeert Fundraiser Online.

Het is dan ook de verwachting dat deze negatieve ontwikkelingen nog niet voorbij zijn. ‘Tot november, en waarschijnlijk ook nog wel daarna, zal de druk op de diverse sociale media alleen maar toenemen, en daar gaan wij echt ook nog wel meer van merken.’

Licht aan de horizon: LinkedIn groeit 

Tegenover de donkere cijfers van Twitter en Facebook staat grote groei van de goede doelen op LinkedIn. Na de prestaties in eerste instantie eenmaal bekeken te hebben, heeft Fundraiser Online besloten nu om ieder half jaar tijd te besteden aan de groei van non-profits op LinkedIn. Deze keer was er in ieder geval een stijging van ongeveer 25 procent te zien bij de doelen in de top-100. Sommige accounts zijn het afgelopen half jaar in grootte verdubbeld. Een half jaar geleden hadden de doelen in de lijst nog 541.000 volgers, nu is dat opgelopen naar ongeveer 676.000 volgers.

Ondanks de grote veranderingen is de bovenkant van de lijst ongewijzigd ten opzichte van vorige meting: 

Top-10 Linkedin, september 2020

Waar de groei op LinkedIn juist nu vandaan komt, is niet duidelijk. 

Meer over Facebook Walter van Kaam Goede Doelen Social Media Fundraiser Online Twitter LinkedIn Digitale communicatie

Gerelateerde berichten

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close