Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

ALS Nederland volgt Ice Bucket Challenge op met ‘Eyes Bucket Challenge’

Kort & Goed

27 augustus 2020

Als gevolg van de coronacrisis zijn allerlei fondsenwervende acties en evenementen ten behoeve van de dodelijke spierziekte ALS weggevallen. Om opnieuw aandacht te vragen voor ALS en het belang van onderzoek naar de ziekte, lanceert Stichting ALS Nederland een Instagramfilter-game als vervolg op de Ice Bucket Challenge die in 2014 het internet domineerde: de ‘Eyes Bucket Challenge’.

Ice bucket Challenge
Ice bucket Challenge © Shutterstock

door Redactie Vf

De Eyes Bucket Challenge is een augmented reality spel dat via Instagram gespeeld wordt. Door met je ogen te knipperen, kieper je virtuele emmers water over een geanimeerde versie van jezelf. Spelers worden na afloop gevraagd hun high-score te delen en anderen uit te dagen ook een poging te wagen.

Door de coronauitbraak en het wegvallen van evenementen zijn de inkomsten drastisch afgenomen. Stichting ALS Nederland gelooft dat een nieuwe initiatief nu nodig is om het wetenschappelijke onderzoek naar ALS te kunnen blijven financieren.

‘Voor zover wij weten, zijn wij het eerste goede doel dat mensen via een filter op social media oproept in actie te komen. Een unieke manier waarmee we opnieuw aandacht vragen voor ALS,’ zegt Gorrit Jan Blonk, directeur-bestuurder van Stichting ALS Nederland. ‘Veel ALS-patiënten zijn overigens noodgedwongen goed in de Eyes Bucket Challenge,’ vervolgt Blonk. ‘Als gevolg van hun ziekte vallen spraakvermogen en spierkracht uit, waardoor communiceren via een met de ogen bestuurde computer hun dagelijkse werkelijkheid is.’

Meer over Stichting ALS Instagram Innovatie Ice Bucket Challenge Digitale communicatie Eyes Bucket Challenge

Gerelateerde berichten

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close