Fundraiser Online onderzoekt hoe goede doelen het op LinkedIn doen

Onderzoek Kort & Goed

20 februari 2020

Fondsenwerversblog Fundraiser Online kijkt al sinds 2011 naar het reilen en zeilen van goede doelen op sociale media. Eerst waren Twitter (mei 2011) en Facebook (augustus 2011) aan de beurt, twee jaar geleden zag de ranglijst voor goede doelen op Instagram het levenslicht. Aan het begin van het nieuwe decennium lanceert Fundraiser Online haar vierde ranglijst: hoe varen de goede doelen op LinkedIn?

Logo van LinkedIn.
Logo van LinkedIn.

door Redactie Vf

‘Jaren geleden heb ik er wel eens naar gekeken, maar toen stelde het allemaal niet zoveel voor,’ schrijft blogger Walter van Kaam op Fundraiser Online. Nu is de tijd dus wel rijp.

Voor de eerste schifting werd gekeken naar de LinkedInpagina’s van alle organisaties die bij de laatste meting in minstens één van de sociale media ranglijsten een plek in de top-100 bezetten. Dat levert een lijst van 145 organisaties op, waarvan 140 een organisatiepagina op LinkedIn hebben.

Ruim half miljoen volgers

De honderd grootste pagina’s komen samen tot een volgersschare van 541.418. Om een plek in de top-100 te bemachtigen heeft een organisatie in februari 2020 tenminste 1.058 volgers nodig. Dat betekent dat er ook genoeg organisaties zijn met een volgersaantal bestaande uit vijf cijfers: twaalf organisaties hebben meer dan tienduizend volgers.

In tegenstelling tot de andere lijsten heeft de LinkedIn-lijst een andere nummer één: World Press Photo. Zij lijken op Facebook, Instagram en Twitter eeuwige de nummer twee achter het Van Gogh Museum. Zij genieten ongekende internationale bekendheid op sociale media. Op LinkedIn moeten ze echter genoegen nemen met plaats drie. De tweede positie is, verassend, weggelegd voor VluchtelingenWerk Nederland, die in geen van de overige lijsten een hoge vermelding heeft.

LinkedIn Top-10 (februari 2020) (C) Fundraiser Online

Reguliere meting?

De kans bestaat dat de LinkedIn Top-100 geen permanente categorie wordt. Daarvoor moet eerst bekeken worden in hoeverre de pagina’s zich ontwikkelen. De lijstaanvoerder heeft relatief weinig volgers in vergelijking met andere socialmediakanalen. Fundraiser Online raadt goede doelen wel aan om LinkedIn als kanaal serieus te nemen.

Naar verwachting is de volgende meting in augustus 2020.

Meer over Walter van Kaam Social Media Fundraiser Online LinkedIn

Gerelateerde berichten

Close