Advertentie

Ifunds Engage 365, Demo 1op1

Hoe staan de goede doelen ervoor op social media? De eindstand van 2019

Onderzoek Kort & Goed

16 januari 2020

Aan het einde van vorig jaar heeft fondsenwerversblog Fundraiser Online voor de laatste keer in 2019 de social media-accounts van goede doelen onder de loep gehouden. Uit de ranglijsten blijkt dat er voorlopig nog geen rem zit op de groei van goede doelen op Instagram, maar dat nonprofits het een stuk moeilijker hebben op Facebook en Twitter.

Logo's van Twitter, Instagram en Facebook.
Logo's van Twitter, Instagram en Facebook.

door Marijn Thijs

Instagram: einde groei nog niet in zicht

In een jaar is de ondergrens voor opname in de Top-100 meer dan verdubbeld. Waar je in in december 2018 nog 612 volgers nodig had om in de lijst te staan, is dat getal nu gestegen naar 1.427 volgers. In totaal hebben de goede doelen in de top-100 nu bijna 3,5 miljoen volgers. Gedurende het afgelopen kwartaal steeg het aantal volgers met 7,2 procent (ruim 234 duizend, waarvan 164 duizend van de ‘traditionele top-2’ - het Van Gogh Museum en World Press Photo).

Fundraiser Online concludeert zodoende dat de algemene groei gestaag blijft. Toch zijn er ook drie organisaties in de lijst op weg naar beneden. Onder andere Islamic Relief verloor een flink deel van haar following (1.600 volgers). Ook Free a Girl en Dance4life raakten volgers kwijt. Tegelijkertijd betekent dit een stijging van het aantal volgers voor 97 organisaties: KiKa, Wakker Dier en het Diabetesfonds stegen het hardst.

In de top-10 wisselen de Dierenbescherming en de Johan Cruyff Foundation stuivertje. De dierenorganisatie neemt nu plek 6 in, terwijl de foundation van wijlen Cruijff plek 7 inneemt. 

Instagram Top-10 (C) Fundraiser Online

Twitter: net zo onvoorspelbaar als eerder in 2019 

Hoe de goede doelen het op Twitter doen blijft ontzettend lastig te voorspellen. Hoewel het moeilijk is verwachtingen uit te spreken verandert er in de lijst bijzonder weinig. In totaal zijn er nog maar net iets meer volgers in de Twitter top-250 dan in de top-100 op Instagram (ruim 3,5 miljoen tegenover bijna 3,5 miljoen). In totaal kregen de top-250 accounts 27.347 volgers erbij. De ondergrens is heel licht gezakt; met 312 volgers sta je al in de lijst. Fundraiser Online geeft zelf aan dat dit komt door het lage aantal organisaties dat op dit moment überhaupt in aanmerking komt voor een plek in de lijst.

Op Twitter verliezen relatief veel accounts van goede doelen volgers: 29 van de 250 om precies te zijn. Drie van hen stonden bij de vorige meting in de top-10 (KNRM, Pink Ribbon en Gered Gereedschap). De twee laatstgenoemde verloren ieder ongeveer 250 volgers. Voor Gered Gereedschap betekent dat dat ze uit de top-10 tuimelen. Buiten de top-2, die internationale bekendheid genieten, kregen maar zes accounts meer dan vijfhonderd nieuwe volgers (Natuurmonumenten, DierenLot, Vogelbescherming, Mauritshuis, Ambulance Wens en Free Press Unlimited). 

Twitter Top-10 (C) Fundraiser Online

Facebook: vooral grote organisaties verliezen likes

De groei van de Facebook-accounts van goede doelen is al geruime tijd laag. Mogelijk lijden de pagina’s ook aan de slechter wordende reputatie van het sociale medium en het feit dat meer mensen besluiten hun Facebookprofiel op te doeken. Sterker nog: als het Van Gogh Museum niet 150 duizend nieuwe likes binnensleepte, was de groei ronduit slecht te noemen. Veertig organisaties in de top-250 zakken, waarvan elf die in de top-25 te vinden zijn. KNCV Tuberculose (plek 2019 in september) is zijn plek in de lijst zelfs verloren wegens inactiviteit. Het zijn voornamelijk de grote organisaties die likes verliezen, waaronder Unicef, Fairfood en het Rode Kruis.

Natuurlijk zijn er ook nog organisaties die excelleren op Facebook. DierenLot, Alzheimer Stichting en KiKa stijgen nog flink. In totaal zijn er tien organisaties met meer dan tweeduizend vergaarde likes. De ondergrens om in de top-250 te komen is ook gestegen, van 2353 naar 2401.

Facebook Top-10 (C) Fundraiser Online

De volgende metingen van Fundraiser Online verschijnen in februari en maart 2020.

Meer over Facebook Walter van Kaam Goede Doelen Social Media Fundraiser Online Instagram Twitter

Marijn Thijs

Redacteur Web & Social

Als redacteur Web & Social houdt Marijn zich bij Vf vooral bezig met Fondsenwerving.nl en de productie van de Vf-podcastseries. Daarnaast speelt hij ook een actieve rol in het redactieteam van het Vakblad fondsenwerving. Marijn heeft een Master of Arts (MA) behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij International Journalism studeerde.

Close