Advertentie

Advertentie

Advertentie

Artikelen per auteur

  • Geen ruimte voor geven

    1 juli 2017

    In de tijd dat Gerrit Zalm en Joop Wijn het voor het zeggen hadden was er weinig kritiek op het functioneren van de Belastingdienst. Dat was in de tijd van de paarse krokodil die het symbool werd voor regelzuchtige bureaucratie. Regelzucht heeft niet alleen te maken met de manier waarop de burger een strak regime van regels en voorschriften wordt opgelegd. Regelzucht ontstaat ook in de fase daarvoor, zoals de beslissing dat de fiscus ook belast moest worden met de uitvoering van regelingen als de zorgtoeslag, het kindgebonden budget, de huurtoeslag en de kinderopvangtoeslag.

    Lees meer over "Geen ruimte voor geven"
  • Fotojournalistiek is onmisbare partner voor goede doelen

    28 juni 2017

    World Press Photo, ’s werelds meest prestigieuze fotowedstrijd, brengt sinds 1955 het belang van kwalitatieve fotojournalistiek en persvrijheid onder de aandacht. De tentoonstellingen trekken wereldwijd meer dan vier miljoen bezoekers. Wij gaan het gesprek aan met directeur Lars Boering. Over fotojournalisten, beeld, verhalen en de relatie tot het werk van goede doelen.

    Lees meer over "Fotojournalistiek is onmisbare partner voor goede doelen"
  • Why Legacies are Brilliant for Charities and How to Get Them

    28 juni 2017

    Praktisch en inspirerend boek van Richard Radcliffe over nalatenschappen vergt een Nederlandse bril.
    Richard Radcliffe is de Engelse goeroe op het gebied van nalatenschappenwerving. Hij is al vele jaren actief in dit veld en adviseert goededoelenorganisaties in veel landen. Hij heeft nu een nieuw boek geschreven over nalatenschappen.
    Lees meer over "Why Legacies are Brilliant for Charities and How to Get Them"
  • Automatische piloot

    28 juni 2017

    U schrijft als lezer momenteel geschiedenis. Dit is namelijk de eerste door een robot geproduceerde column. Exit Jeroen Talens.

    Lees meer over "Automatische piloot"
  • De Nederlandse Brandwonden Stichting: Het benefietgala als succesvol wervingsinstrument

    28 juni 2017

    Benefietgala’s zijn nog steeds een sterk instrument om fondsen te werven, zoals blijkt uit de tientallen gala’s die alleen al dit jaar worden georganiseerd door goede doelen. De Nederlandse Brandwonden Stichting hield in mei haar derde succesvolle benefiet: ‘We bereiken er een doelgroep mee die we op andere manieren niet bereiken.’

    Lees meer over "De Nederlandse Brandwonden Stichting: Het benefietgala als succesvol wervingsinstrument"
  • Renée Steenbergen: nieuwe hoofdredacteur, nieuwe plannen

    1 juni 2017

    Sinds 1 mei 2017 heeft Vakblad Fondsenwerving een nieuwe hoofdredacteur: Renée Steenbergen.

    Lees meer over "Renée Steenbergen: nieuwe hoofdredacteur, nieuwe plannen"
  • De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie

    31 mei 2017

    Het blijft mij verbazen hoe weinig aandacht goede doelen geven aan de bedankpagina na een donatie op de website. Hoewel zelfs de hele donatieflow nog bij veel te veel goede doelen zwaar onder de maat is, komt de bedankpagina binnen die flow er meestal het meest bekaaid vanaf.

    Lees meer over "De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie"
  • Terugblikken en vooruitkijken

    16 mei 2017

    Dit is het laatste nummer van Vakblad Fondsenwerving dat verschijnt onder mijn hoofdredacteurschap. Traditioneel wordt zo’n moment vaak gebruikt voor een terugblik. Ik nam het stokje over van Martijn Verbrugge, nadat hij in 2004 was overleden aan zijn hiv-infectie. Meer dan een decennium later neemt Renée Steenbergen, onderzoeker en journalist, het op haar beurt van mij over. Ruim tien jaar is een periode die zeker de moeite waard is om op terug te kijken. Maar gelukkig hebben we dat al gedaan toen we medio 2015 ons jubileumnummer 100 uitbrachten. Een goede reden om het hier kort te houden en vooral ook ruimte te maken om na te denken over hoe de toekomst voor fondsenwervers eruit ziet.

    Lees meer over "Terugblikken en vooruitkijken"
  • Motieven achter doneren: gezondheid, natuur of internationale hulp?

    16 mei 2017

    Waarom geven mensen, en waaraan? En waarom geven mensen niet? Hester van Herk, hoogleraar Cross-Cultural Marketing Research aan de VU, deed daar in samenwerking met Stephan Dijcks van bureau GfK onderzoek naar. Ook motieven van niet-gevers worden daarin belicht. Voer voor fondsenwervers dus.

    Lees meer over "Motieven achter doneren: gezondheid, natuur of internationale hulp?"
  • Een brief van de notaris: Wat nu?

    16 mei 2017

    Voor diverse instellingen is een dergelijke brief een regelmatige gebeurtenis. Zij zullen er in het algemeen wel raad mee weten. Maar de belangstelling voor het werven van nalatenschappen groeit. En dus zullen er ook steeds vaker instellingen zijn die zo’n brief voor het eerst krijgen. We vroegen Henk de Graaf van Centrum Nalatenschappen om speciaal voor hen in kaart te brengen, wat er dan moet gebeuren.

    Lees meer over "Een brief van de notaris: Wat nu?"
Close