Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Maarten de Bruijn (Edukans) over fondsenwerving

23 maart 2022

In de rubriek ‘Fondsenwervers over fondsenwerving’ zetten we de mens achter de non-profits centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Maarten de Bruijn, die de afgelopen 12,5 jaar verschillende posities bekleedde binnen Edukans. Nu is hij Manager Marketing, Communications & Fundraising bij de stichting die zich richt op goed onderwijs in ontwikkelingslanden: ‘Laten we onze blik wat vaker naar buiten richten.’

Maarten de Bruijn, Manager Marketing, Communications & Fundraising bij Edukans.
Maarten de Bruijn, Manager Marketing, Communications & Fundraising bij Edukans.

door Marijn Thijs

Hoe ben je in de goededoelensector terechtgekomen?

‘Voor de minor van mijn studie Commerciële Economie koos ik voor de minor ‘docent economie’, maar het was me snel duidelijk dat ik verder wilde in de marketing. De combinatie tussen marketing/management en onderwijs sprak me heel erg aan. Edukans was een organisatie die dat voor mij perfect bij elkaar bracht. Vrij snel na mijn studie ben ik hier terechtgekomen. Toen ik bij Edukans stage kwam lopen was er nog geen specifieke marketingafdeling. Ik dacht toen: daar liggen veel kansen om te benutten. Ik had enorm veel zin om de marketing binnen Edukans in te vullen.’

‘Ik groeide door van junior, naar adviseur, om uiteindelijk als leidinggevende van de afdeling aan de slag te gaan. Edukans zet zich dagelijks in op het thema onderwijs en leren en ik vind het dan ook prachtig dat ik de mogelijkheden krijg om zelf te leren en door te groeien in de organisatie. Ik probeer mij nu ook in te zetten voor de professionele groei van collega’s binnen mijn team.

Paspoort: Maarten de Bruijn

Geboren in jaar: 1986 

Woonplaats: Woudenberg

Opleiding: 2003 – 2008 Marketing/Commerciële Economie (Hogeschool Utrecht) 

Werkervaring:

  • 2007 – 2008 Edukans: Programmamedewerker (stagiair)
  • 2008 – 2009 UnieNzv: Projectleider Edutainment
  • 2009 – heden Edukans: Programmacoördinator (2009-2010), Marketing Medewerker (2010-2014), Marketing Adviseur (2014- 2019), Manager Marketing, Communications & Fundraising (2019-heden) 

Geeft zelf aan: Dierenorganisaties (o.a. Stichting AAP & ifaw), Edukans en interessante crowdfundingsacties 

Leest/kijkt: Digitale nieuwsbrieven van allerlei organisaties, Vakblad fondsenwerving, Adformatie en ‘gewoon Googelen’

Wat doe je in je huidige functie?

‘Ik ben manager van de afdeling Marketing, Communicatie en Fondsenwerving. Die drie disciplines stonden eerst naast elkaar en ik heb me ingezet om die drie dichter bij elkaar te brengen, elkaar optimaal te laten versterken. Daarnaast heeft Edukans zich internationaal ontwikkeld, bijvoorbeeld met vier landenkantoren in Kenia, Malawi, Oeganda en Ethiopië. We streven naar een gelijkwaardige organisatie, waarbij verantwoordelijkheden worden gedeeld. Daar kom je niet zomaar, dat vergt veel energie. Corona heeft daar op één of andere manier wel bij geholpen. We zijn heel erg bedreven geworden in het online afstemmen en van gedachten wisselen. Daarbij zaten we met z’n allen in een soortgelijk schuitje, omdat de pandemie het onderwijs in al onze landen trof. Het blijft wel een zoektocht naar hoe je zorgt dat alle stemmen in je organisatie goed vertegenwoordigd zijn, maar we streven echt naar die volledige gelijkwaardigheid.’

‘Wat ik heel belangrijk vind is het verbinden en vertrouwen geven; binnen de organisatie en in het team. Ervoor te zorgen dat mijn team met mooie projecten aan de slag kan, zonder dat ze zich zorgen hoeven maken over randzaken. Ook voldoende blijven vernieuwen vind ik belangrijk. Ik richt me dus als het ware op ‘de drie V’s’: verbinden, vertrouwen en vernieuwen.’

Wat is de voornaamste uitdaging op het gebied van fondsenwerving?

‘De fondsenwerving staat onder druk, maar de aandacht gaat mijns inziens te veel uit naar de donderwolk die boven ons hoofd hangt: beperkingen, regelgeving. Dat is een uitdaging, maar wat ik heel interessant vind is om de lol te houden en de positieve houding richting die uitdaging te hebben. Het is een heel tof vak, waarin je creatief en innovatief bezig bent en ook nog de wereld een stukje beter maakt. Daarom heb ik er zelf zoveel passie voor. Als je te veel focust op beperkingen, zal je de kansen niet vinden. De geefbereidheid in Nederland is hoog, dus de mogelijkheden bestaan en met een positieve houding ga je ze sneller vinden.’

Waar ben jij als fondsenwerver het meest trots op?

‘Wij hebben onszelf de vraag gesteld: waar zit voor ons de markt? Wie zijn écht geïnteresseerd om ons te steunen en hoe ziet de wereld van die groep eruit? We hebben een omslag gemaakt en zijn van daaruit dingen gaan ontwikkelen die aan die wereld voldoen. We krijgen bijvoorbeeld veel steun van jonge ouders en docenten, dus hebben we geïnvesteerd in leadcampagnes die voor hen interessant zijn en toegevoegde waarde hebben. Ik denk dat ik het meest trots ben op het feit dat dat goed gelukt is. We hadden bijvoorbeeld honderdduizend leads geworven met een campagne waarbij we een basisschooltoets aanboden voor ouders. Tegelijkertijd ben ik net zo trots op de fouten die we hebben gemaakt en waar we van konden leren. We hebben die leads bijvoorbeeld wel behaald, maar uiteindelijk niet voldoende kunnen converteren.’

Is dat de belangrijkste les die je dan hebt geleerd?

‘Absoluut. Het loont soms om de knoop sneller door te hakken als resultaten niet zijn wat je ervan verwacht en door te schakelen naar iets anders.’

Over Edukans

Edukans werkt in ontwikkelings-landen aan het best mogelijke onderwijs voor kinderen en jongeren. De organisatie droomt van een wereld waarin ieder kind de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen en uit te groeien naar een volwassene vol zelfvertrouwen die kan schrijven, rekenen en samenwerken. Een volwassene met de capaciteiten om zijn eigen toekomst te beïnvloeden. www.edukans.nl

Wat is de meest memorabele dag in je carrière voor het goede doel?

‘Dat is een lastige vraag. Als je lang bij een organisatie werkt zijn er veel anekdotes te vertellen – je maakt zoveel mee dat het op een gegeven moment een totaalverhaal wordt. Ik heb mooie reizen mogen maken. Een echt bijzonder moment was dat ik samen met een collega en onze ambassadeurs een eigen magazine mocht maken. Toen ik klein was maakte ik in mijn vrije tijd af en toe tijdschriften, gewoon voor mijzelf. Jaren later startten we een leadcampagne waarbij we een tijdschrift voor jonge ouders aanboden (Vier!, red.) en mocht ik in het echt aan een magazine werken. Het blad werd door ruim 12.000 mensen aangevraagd. Dat soort momenten blijven je bij.'

Wat was het lastigste dilemma dat je in je carrière bent tegengekomen?

‘Ik denk het stoppen van ons programma ‘Schoenmaatjes’, omdat dat ons vlaggenschip was, waar mensen Edukans het meeste van kenden. Miljoenen kinderen deden eraan mee. Maar het paste in de kern niet meer bij wie we waren. We hebben die knoop doorgehakt voordat de maatschappelijke discussies over duurzaamheid op gang kwamen, hoewel je daar al wel geluiden over hoorde. Om als organisatie die keuze te durven maken, om over zoiets te zeggen: ‘We laten het los en we gaan investeren in nieuwe projecten’, zonder dat je dat gat meteen hebt opgevuld, is lastig. Deze keuze heb ik niet alleen gemaakt, maar ik vond dat toen wel echt een dilemma. Moeten we het toch niet twee jaar langer doorzetten? Of hak je die knoop sneller door, zodat we onze beperkte middelen anders kunnen inzetten?’

‘Uiteindelijk zijn we met een duurzaam alternatief gekomen: ‘Schoolmaatjes’. In plaats van een schoenendoos te vullen met spullen, versieren Nederlandse basisschoolkinderen nu de kaft van een innovatief uitwisbaar schrift waarmee kinderen eindeloos kunnen oefenen.’

Als ik met je praat voel ik dat je van de positieve mindset bent, van het omdenken. Is dat een ontwikkeling waarvan je denkt dat fondsenwervers het moeten volgen?

‘Ja! En de blik naar buiten toe, het samenwerken… dat gebeurt echt nog te weinig. Ik vind het gaaf om te zien dat er een verandering gaande is. Je ziet hele grote maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid, gelijkwaardigheid, kansengelijkheid, de ‘Black Lives Matter’-beweging – het zijn grote thema’s waar de jongere generaties gelukkig heel anders in staan. Mensen wíllen impact maken, wíllen daaraan bijdragen en wíllen verandering. Je ziet steeds meer initiatieven ontstaan. Wij merken het ook als je kijkt naar wie er op vacatures reageren. Daar komt diverser publiek op af, ook uit de commerciële sector die eerst nog niet zozeer de blik gericht hadden op de wereld van de goede doelen. De sector heeft een andere aantrekkingskracht gekregen – dat stoffige imago is er niet meer.’

‘Ik vind dat wij als goede doelen nog veel te veel op onze eigen eilandjes bezig zijn, terwijl we vaak wel met dezelfde dingen bezig zijn en elkaar kunnen versterken. Een paar jaar geleden hadden we een samenwerkingsverband met andere goede doelen rond een paar acties. We werkten samen met bijvoorbeeld UNICEF, Liliane Fonds, KiKa en Het Vergeten Kind. Dat vond ik heel mooi en we kregen daar veel respons op. Toch merk je dat dat nog niet zo makkelijk is. Het blijft altijd een keuze: ga je voor je eigen doelstellingen, of zet je met elkaar een stevige boodschap neer. Ik pretendeer niet dat wij dat als Edukans al voldoende doen, maar ik geloof in die ontwikkeling en die verandering in de fondsenwerving.’

Persoonlijke dilemma's: Maarten de Bruijn

--

Dit artikel verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 24, nummer 1, dat in maart 2022 uitkwam.

Meer over Over fondsenwerving Vf 24-1 Edukans Maarten de Bruijn Schoenmaatjes Schoolmaatjes

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn haalde in 2018 een Master of Arts (MA) aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij internationale journalistiek studeerde.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close