Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

De koers van het Vakblad

Editorial

1 maart 2022

Het Vakblad fondsenwerving bestaat dit jaar 24 jaar. In woelige tijden is het blad fier overeind gebleven. Ons ledenbestand groeit, zo ook het aantal volgers op LinkedIn en onze bezoekers van de website. Op 23 juni willen we weer een Vakdag fondsenwerving houden. We hebben er zin in!

Petra Hoogerwerf, sinds september 2021 hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving.
Petra Hoogerwerf, sinds september 2021 hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving.

door Petra Hoogerwerf

De afgelopen maanden hebben we met tal van mensen gesproken over de koers van het blad. Er was kritiek en er kwamen goede suggesties. Fondsenwerving is een essentiële opgave voor de meeste nonprofitorganisaties, goede doelen en sociale ondernemingen. Het was goed te horen dat de charitatieve sector een tijdschrift nodig heeft zoals het Vakblad fondsenwerving.

Ons nieuwe motto is dat we een Vákblad willen zijn. Mijn inspiratie vind ik in het boek Mindset van Carole Dweck. Ze schrijft dat een lerende mindset zich uit in het verlangen om te leren en uitdagingen te verwelkomen. Niet op te geven bij tegenslag en elke inspanning te zien als de weg naar meesterschap. Kritiek te verwelkomen en inspiratie te vinden in het succes van anderen. ‘Benut elke dag om te leren, te groeien en kennis te delen.’ Zo zie ik ook de rol van het Vakblad fondsenwerving.

Het Vakblad richt zich op ieder die met fondsenwerving te maken heeft: van de uitvoerende fondsenwerver; de telemarketeer in een callcenter; beleidsmakers, medewerkers van vermogensfondsen, een hoofd marketing; de directeur van een klein goed doel tot de raad van toezicht van een grote NGO. Iedereen heeft in hun rol informatie nodig om goede keuzes te kunnen maken en uitvoering te geven aan fondsenwervende plannen.

Fondsenwerving speelt in veel sectoren. We zullen daarom aandacht geven aan o.a. gezondheidszorg, ontwikkelingssamenwerking, cultuur, onderwijs, welzijn, natuur en sport. Dit nummer starten we bijvoorbeeld met het thema hoe fondsenwerving werkt bij ‘moeilijke’ onderwerpen, in dit geval het daklozenprobleem.

Daarnaast zullen we aandacht gaan besteden aan een breder palet van fondsenwervende technieken. Van crowdfunding, direct marketing en evenementen tot partnerships met bedrijven, Europese subsidies en vermogensfondsen. Deze artikelen zullen een hoog ‘hoe pak je dat aan...’-karakter gaan krijgen. In ons blad willen we de dilemma’s in het vak meer centraal gaan stellen. Daarom starten we met de Estafettecolumn die gevuld gaat worden door fondsenwervers uit de praktijk.

We halen de contacten met de wetenschap/ hbo/mbo-wereld aan en geven onderzoekers en studenten de kans hun inzichten met ons te delen. Zo brengen we actueel onderzoek onder de aandacht van onze lezers. Ook neuzen we rond in internationale media naar trends en interessante analyses. Natuurlijk gaan we door met onze nieuwsbrieven, met informatie over vacatures, opleidingen en uiteraard veel nieuwsberichten.

We houden vast aan onze journalistieke onafhankelijkheid. Ons blad wordt gedragen door onze abonnees, de organisatie-abonnementen en adverteerders. Als we branded content publiceren, maken we dat zichtbaar. We kiezen ook hier voor relevantie.

Jeukt het om te reageren op een artikel? In onze online media en nieuwsbrieven geven we opinies, reacties, columns en ingezonden brieven ruim het podium. We zoeken mensen die als expert willen schrijven, cases willen delen of willen meedenken. Alleen met hulp van jou, onze lezer, kan het blad zich verder ontwikkelen. Meld je aan via redactie@fondsenwerving.nl en we gaan met je in gesprek! Welkom!

--

Dit editorial verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 24, nummer 1, dat in maart 2022 uitkwam.

Meer over Vakblad fondsenwerving Petra Hoogerwerf Non-profit Wetenschappelijk onderzoek Vf 24-1 Carole Dweck

Petra Hoogerwerf

Hoofdredacteur a.i.

Petra Hoogerwerf is sinds 6 september 2021 hoofdredacteur a.i. van het Vakblad fondsenwerving. Ze is pionier op het gebied van fondsenwerving in Nederland. Ze richtte de eerste opleiding op en is een veel gevraagd spreker. Tevens schreef ze de bestsellers Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart en Échte winst, ondernemen met impact.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close