Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Grote bedrijven, maatschappelijke ambities

12 augustus 2019

Steeds meer bedrijven vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Als partner van goede doelen kunnen bedrijven maatschappelijke en zakelijke doelen op een mooie manier met elkaar verbinden. Zo zijn Philips, Booking.com, Pampers, Action en Australian een partnership aangegaan met het Longfonds, UNICEF en SOS Kinderdorpen. Stuk voor stuk succesvolle samenwerkingen waar iedereen beter van wordt.

ADEMNOOT was een van de acties.
ADEMNOOT was een van de acties.

door Caroline Vlietstra

Het Longfonds 

Zo strijdt Philips samen met het Longfonds voor gezonde lucht en gezonde longen. En dat doet het Nederlandse concert al meer dan 4 jaar. Het partnership tussen Philips en het Longfonds vindt plaats op tal van verschillende terreinen die betrekking hebben op gezonde lucht en gezonde longen. Eén ding staat hierin centraal; de kwaliteit van leven beter maken voor diegene met een longaandoening én een groter bewustzijn van het belang van longgezondheid voor iedereen.

Philips organiseert ‘ADEMNOOT’

Om aandacht te vragen voor mensen met een longziekte en om longonderzoek te steunen, organiseerden Philips en het Longfonds onder andere het zangevent ‘ADEMNOOT’. Met bijna duizend zangliefhebbers vormden ze één megakoor. ADEMNOOT werd geïnspireerd door een campagne van Philips en heeft dit jaar ruim € 150.000 opgebracht. Ook zetten Philips en het Longfonds zich gezamenlijk in voor de gezondheid van jonge longen. Het Longfonds wil aanstaande ouders namelijk bewust maken van de gevaren van onder andere roken voor de gezondheid van hun kind, maar geeft ook voorlichting over het nut van een goed geventileerde babykamer, voorkomen van het RS virus en informeert over hoesten en proesten bij jonge baby’s. Philips heeft dankzij de Avent productlijn voor babyverzorging een grote community opgebouwd binnen deze doelgroep. Door krachten te bundelen kunnen de beide partijen jonge ouders van relevante informatie over de ontwikkeling van hun baby voorzien. Daarnaast werken Philips en het Longfonds nauw samen om meer bewustwording te creëren voor gezonde binnenlucht.

Booking.com steunt longpatiënten

Booking.com, de internationale website waarop burgers een accommodatie voor vakantie of reis kunnen boeken, werkt ook samen met het Longfonds. Wie een hotel wil boeken, kan tegelijkertijd het Longfonds steunen. Men doet dat door te boeken via de pagina www.booking.com/steunlongfonds. Booking.com doneert bij elke boeking 7 procent van de totale boekingskosten aan het Longfonds. De consument kost dat niets extra’s, maar maakt wel het verschil voor longpatiënten. 

UNICEF: Baby’s in de hoofdrol

UNICEF werkt samen met Pampers een al jaren samen om wereldwijd tetanus onder baby’s en moeders uit te bannen, een ziekte die voor zwangere vrouwen en pasgeboren baby’s levensgevaarlijk is. Voor elk verkocht pak luiers ontvangt UNICEF één vaccinatie tegen tetanus.

Sinds het begin van de samenwerking tussen Pampers en Unicef in 2006 heeft de steun van Pampers bijgedragen aan het uitbannen van tetanus - bij moeders en pasgeboren baby’s - in 25 landen. Naar schatting zijn hiermee zo’n 880.000 pasgeboren baby’s gered van de dodelijke ziekte tetanus. Het partnership van Pampers met Unicef is onderdeel van Pampers ‘7 Acts for Good’ program. Voor dit programma heeft Pampers 7 concrete acties geformuleerd waarmee zij bijdragen aan een gelukkige en gezonde ontwikkeling voor alle baby’s. 

Iedereen is gek op baby’s. Daarom heeft Pampers een video gemaakt met baby’s in de hoofdrol. Een filmpje dat gelijk vanaf het begin al een glimlach op je gezicht tovert. Door dit filmpje te delen, te bekijken of te liken doneert Pampers één vaccin aan UNICEF.

SOS Kinderdorpen: Action komt in actie

Sinds 1 januari 2018 steunt Action SOS Kinderdorpen. Iedere Action winkel in Europa en ieder distributiecentrum sponsort een kind in een SOS Kinderdorp en draagt zo bij aan de dagelijkse verzorging, onderwijs, medische zorg en ontspanning van bijna 1400 kinderen. Om met eigen ogen de impact van het werk van SOS Kinderdorpen te zien, is Action afgelopen maart (op eigen kosten) afgereisd naar Indonesië, samen met vijf medewerkers uit de winkels en de distributiecentra. Action: ‘De moeders en tantes in de dorpen doen een fantastische job door de kinderen een liefdevolle familie en thuis te geven. Bij het begin van onze samenwerking waren we al onder de indruk van het werk van SOS Kinderdorpen, maar nu we met eigen ogen hun werk hebben gezien, zijn we nog dankbaarder om hieraan bij te kunnen dragen’.

Onderzoek

Maar Action doet meer. Ook dichtbij huis steunt Action de programma’s van SOS Kinderdorpen met de Europese landenkantoren en het internationale hoofdkantoor in Nederland. In Duitsland bijvoorbeeld, draagt Action bij aan een re-integratieprogramma voor vluchtelingen en hun kinderen, en in België wordt de renovatie van familiehuizen bekostigd. SOS Kinderdorpen Nederland wordt geholpen met tien ‘Kus- en Knuffelzones’ die op schoolpleinen geplaatst worden, waarmee het belang van familieliefde onderschreven wordt. En in Frankrijk is met behulp van Action gestart met de bouw van een nieuw SOS Kinderdorp in Lion d’Angers.

Prénatal

Sinds 2014 heeft SOS Kinderdorpen ook een mooie samenwerking met Prénatal. Net als SOS Kinderdorpen gelooft Prénatal in de kracht van familieliefde en heeft daarom de handen ineengeslagen om ervoor te zorgen dat steeds meer kinderen kunnen opgroeien in een liefdevol en veilig thuis. Prénatal doet dit door twee keer per jaar een winkelactie te organiseren. Gedurende twee weken wordt er door het winkelpersoneel van alle Prénatal winkels gevraagd of de klant bij het afrekenen één euro extra wil doneren voor het Familieversterkend Programma in Bangladesh. 

Australian

Sinds acht maanden heeft SOS Kinderdorpen ook een samenwerking met Australian. Dit doen zij door middel van de verkoop van Snappers, een chocoladereep verkrijgbaar in zes smaken. Elke reep is verpakt in een kleurrijke wikkel die aan de binnenzijde een verhaal vertelt van een kind uit een SOS-programma. Voor iedere verkochte reep ontvangt de internationale kinderorganisatie een bedrag. Chocolade met een extra portie geluk.

Meer over Sponsoring

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close