Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Het is te veel 'Me, Myself and I'

Kort & Goed

1 augustus 2015

In de non-profitsector besteden we letterlijk dagen aan het maken van presentaties voor directies of besturen. We vergaderen uren in interdeparte- mentale werkgroepen. En de rest van de dag zitten we in ‘een-op-eens’ of teamvergaderingen. We nemen allemaal selfies. Het is allemaal Me, Myself and I. Maar we kijken de verkeerde kant op... We zouden foto’s moeten nemen van onze donateurs. Al die foto’s vertellen ons een verhaal over wie onze donateurs zijn en wat ze willen. 

door Gastauteur

Ik denk dat de meeste van ons het helemaal verkeerd doen. We kennen onze donateurs niet. We nemen niet de moeite om ze echt te begrijpen en met ze te praten, laat staan dat we weten hoe ze over ons denken! Donatiedata is slechts een gedeelte van het verhaal. De enige selfies die we zouden moeten nemen zijn zelfreflectie en zelfkritiek. Maar je hoort vaak de kreet: zo doen we het al jaren. En dat brengt ons geen stap dichterbij ons doel. 

Recent heb ik samen met mijn geweldige team bij SOS Kinderdorpen een gloed- nieuwe retentiestrategie ontwikkeld. Maar om daar te komen, hebben we eerst een retentievisie op papier gezet: de ideale situatie, waar we heen willen, ons eigen donateursdroomland, wervingswalhalla, ondersteunen van het paradijs... Je snapt het.

We hebben uitvoerig gesproken over wat wij goed vinden in retentiefondsen- werving. En na een aantal sessies hebben we het samengevat in onderstaande retentievisie die ik graag met jullie wil delen:

Wij begrijpen dat groei van de inkomsten op de lange termijn alleen te realiseren is door een langetermijn- relatie op te bouwen met onze donateurs. Die relatie is gebaseerd op tevredenheid, betrokkenheid en vertrouwen. Dit gaan wij doen door onze donateurs een 9+ ervaring te geven. Donateurs moeten namelijk niet zomaar tevreden zijn, maar héél tevreden.

Dit doen wij door een mix van onder- scheidende, relevante en persoonlijke communicatie, waarin we de donateur centraal stellen. We halen de program- ma’s en hun verhalen zo dichtbij mogelijk en laten op inspirerende wijze de impact van hun steun zien. Donateurs moeten zich betrokken voelen bij de kinderen en families die we steunen. 

We communiceren op een respectvolle, integere, transparante en betrouwbare wijze met al onze donateurs, ook als we voor uitdagingen staan of wanneer iets niet goed gaat. Onze communi- catie is vriendelijk, betrokken en het raakt je emotioneel. We zoeken steeds vaker de dialoog met onze donateurs en geven hun de keuze hoe we onze relatie vormgeven. We geven prioriteit aan het inzichtelijk maken en continu verbeteren van de donateurservaring. We gaan voor de juiste balans in vragen, informeren, betrekken, terugkoppelen en bedanken. We bedanken onze donateurs: oprecht, veelvoudig en anders dan anderen. 

Elk contactmoment dat we hebben met onze donateurs moet bijdragen aan het doel om de relatie te verlengen

Omdat wij onze campagnes in elke fase kwantitatief en kwalitatief inzichtelijk maken, weten wij van tevoren precies wat de impact van onze investering is. Wij nemen steevast beslissingen op basis van data, ROI en LTV. En we doen dat in samenspraak met andere teams binnen de organisatie.” 

Zie je waar we heengaan? We gaan voor langetermijngroei van duurzame inkomsten. En de donateur is koning. We gebruiken het werk van Adrian Sargeant over donateursloyaliteit als onze ‘theory of change’: elk contactmo- ment dat we hebben met onze donateurs moet bijdragen aan het doel om de relatie te verlengen door tevredenheid, betrokkenheid en vertrouwen. En ja, we zullen die waarden moeten gaan meten bij onze donateurs.

Het is aan iedere individuele organisatie om de exacte strategie vervolgens te bepalen, rekening houdend met de middelen die je hebt. Door je retentie- visie op deze manier op papier te zetten kom je erachter wat retentiefondsen- werving voor jou en jouw organisatie betekent. Nog beter zelfs: het verduide- lijkt wat donateurs voor jou betekenen. Je moet donateurs namelijk net zo goed waarderen als dat je waarde van hen nodig hebt. 

In een dergelijk proces is de reis net zo belangrijk als de eindbestemming. Uit- eindelijk weet iedereen waarom we dit doen en zullen we deze kennis kunnen vertalen in geweldige programma’s. 

In 1937 zong Billie Holiday een liedje getiteld Me, Myself and I. En hier bij SOS Kinderdorpen zingen we dat voor onze donateurs...

Me, myself and I
Are all in love with you
We all think you’re wonderful                                                                                                                                                                                                              We do

Me, myself and I
Have just one point of view We’re convinced
There’s no one else like you
It can’t be denied dear
You brought the sun to us
We’d be satisfied dear
If you, you’d belong to one of us

Een Engelse versie van dit blog is ook te lezen op de site van Reinier 101fundraising.org

Meer over Vf 17-2

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close