Jaargang 27, nummer 1

In dit nummer

  • ‘Geven in crypto gaat grens 2,5 miljard dollar doorbreken’

    11 maart 2025 om 07:30

    Het aankomend jaar gaat doneren in cryptomunten explosief aan populariteit winnen. Dat voorspelt The Giving Block, een Amerikaans platform dat non-profitorganisaties aan virtueel geld verbindt. Naar verwachting zal er 2,5 miljard dollar in cryptogeld worden gedoneerd: ruim een verdubbeling ten opzichte van 2024.

    Lees meer over "‘Geven in crypto gaat grens 2,5 miljard dollar doorbreken’"
  • Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)

    11 maart 2025 om 07:20

    Een collega zegt wel eens gekscherend dat wij straks, als adviseurs Bestedingen, overbodig zijn omdat AI ons werk zal overnemen. Met één druk op de knop kunnen toezeggings- of afwijzingsbrieven dan uit het systeem rollen. Hoewel de ontwikkelingen razendsnel gaan, blijft het de vraag: wat gaat er verloren aan maatwerk?

    Lees meer over "Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)"
  • Vuistregels voor online conversie

    11 maart 2025 om 07:15

    De gemiddelde conversie van websites in Nederland is al jaren stabiel rond de twee procent. Fondsenwervende websites zijn daar geen uitzondering op. Het betekent dat gemiddeld twee van de honderd bezoekers een donatie doen. Een andere vuistregel is dat drie procent van de bezoekers aan fondsenwervende websites een e-mailadres achterlaat. Met licht stijgende bezoekersaantallen zorgt dit ervoor dat er steeds meer online donaties binnenkomen. Maar het gaat niet hard.

    Lees meer over "Vuistregels voor online conversie"
  • Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends

    11 maart 2025 om 07:10

    Marktonderzoek is niet langer het exclusieve domein van commerciële bedrijven. Ook goede doelen en culturele organisaties hebben steeds meer te winnen bij het gebruik van deze methode om hun impact te vergroten en hun strategie te versterken. Met goed onderzoek leren zij hun doelgroepen beter kennen, ontdekken zij verbeterpunten in hun dienstverlening en maken zij gefundeerde keuzes. Maar hoe zet je marktonderzoek effectief in? En welke trends zijn belangrijk om in de gaten te houden? In dit artikel komen de mogelijkheden aan bod aan de hand van voorbeelden uit recent onderzoek, waaronder een onderzoek uitgevoerd met de Hersenstichting.

    Lees meer over "Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends"
Close