Stichting Doneer Effectief en UvA-hoogleraar filantropie Paul Smeets hebben hun aanbevelingen voor de meest effectieve goede doelen voor de decembermaand bekend gemaakt. Dat deden ze woensdagavond tijdens het donateursevenement van Doneer Effectief in Pakhuis de Zwijger, in de aanwezigheid van ruim driehonderd bezoekers. De topaanbevelingen waren uiteindelijk voor Animal Welfare Observatory, Nutrition International en Future Cleantech Architechts. Vakblad fondsenwerving was erbij.
Bram Schaper, directeur van Doneer Effectief, opende de bijeenkomst door een aantal opzienbarende resultaten van de stichting te delen. Sinds de oprichting van de stichting haalde het ruim tien miljoen euro op en met de donaties van 2025 alleen werden 1,7 miljoen mensen geholpen, 14,5 miljoen dierenlevens gespaard of verbeterd en 2,2 miljoen ton aan CO2-equivalenten vermeden. Schaper was tijdens de bekendmaking zichtbaar geraakt door de getallen.
Plant-based actie
Vervolgens nam Rune-Christoffer Dragsdahl, directeur van de Dansk Vegetarisk Forening (Deense Vegetarische Vereniging) het podium voor een keynote. Hij deelde de indrukwekkende strategieën waarmee zijn organisatie de consumptie van plantaardig voedsel in Denemarken heeft weten de depolariseren, met als resultaat dat er nu een brede coalitie van bedrijven en organisaties werken aan een gezamenlijk plant-based actieplan (plant-based diplomacy, noemde Dragsdahl dat zelf). Een boeiende keynote die liet zien dat met doordachte actie, sterke dialoog en een beetje omdenken ook de grootste tegenpolen constructief met elkaar aan tafel kunnen.

Na een vraaggesprek met donateurs, de lancering van het vierde fonds van Doneer Effectief (gericht op vrouwenemancipatie) en een optreden van een muzikant en spoken-word artist, nam Paul Smeets het woord om met veel confetti de topaanbevelingen bekend te maken.
Dierenwelzijn: Animal Welfare Observatory
Als eerste kwam Animal Welfare Observatory uit de gouden envelop in de categorie dierenwelzijn. Zij vielen op vanwege hun onderzoek naar misstanden in de veehouderij en het overtuigen van bedrijven om het welzijn van dieren te verbeteren. De keuze viel op deze organisatie vanwege hun inzet voor ‘onderbelichte’ dieren en vanwege hun Europese focus.
Methodiek
Onafhankelijke onderzoeksinstellingen, zoals GiveWell (armoede & gezondheid), GivingGreen (klimaat) en Animal Charity Evaluators (dierenwelzijn), beoordelen goede doelen in de drie themagebieden waar Doneer Effectief actief is. Zij beoordelen onder andere de effectiviteit van de interventie, kosteneffectiviteit, transparantie en ruimte voor extra financiering. Een jury van Nederlandse en Vlaamse wetenschappers controleert vervolgens de kwaliteit van de onderzoeksrapporten en kiest één topaanbeveling per categorie.
Armoede & Gezondheid: Nutrition International
Nutrition International was de uitverkoren organisatie in de categorie armoede en gezondheid, specifiek vanwege hun Vitamine A-programma. Zij zorgen ervoor dat kinderen twee keer per jaar een vitamine A-capsule krijgen, waarmee voorkomen kan worden dat ze blind worden en/of overlijden. Een enorm probleem waar honderdduizenden kinderen door worden geraakt en wat makkelijk op te lossen is: een tablet kost slechts twee euro. De kosteneffectiviteit speelde een belangrijke rol in de keuze van de jury.
Klimaat: Future Cleantech Architects (FCA)
Voor het thema klimaat kwam de jonge organisatie Future Cleantech Architects (FCA) als winnaar uit de bus. FCA versnelt verduurzamingsinnovaties in industriële sectoren zoals cement, staal en luchtvaart. De jury roemt het groeipotentieel van FCA en erkent dat het op Europees niveau al indrukwekkende beleidsresultaten heeft geboekt. Director of Technologies and Impact Magnolia Tovar was in de zaal aanwezig en bedankte de aanwezigen persoonlijk.

Effectieve donaties
‘Volgens onze jury maakt een donatie aan deze drie doelen deze maand het grootste verschil’, aldus Smeets. ‘Zij leveren bewezen resultaten die direct bijdragen aan het oplossen van de grootste wereldproblemen.’
Bram Schaper ziet een groeiende interesse in goede doelen die op basis van wetenschappelijk onderzoek aantoonbaar impact maken. ‘Sinds onze start in 2022 haalden we al meer dan 14 miljoen euro op en elk kwartaal neemt het aantal donaties toe. Het heeft al onze verwachtingen overtroffen. Ik denk dat we met onze voorlichting iets unieks bieden voor Nederlandse donateurs die aantoonbaar grote wereldproblemen willen helpen oplossen.’
