Advertentie

Banner Toegift

Workshops Vakdag 2025: Fieldmarketing als fundament voor donateursgroei en GenAI voor het versnellen van routineprocessen

Nieuws

9 september 2025

Tijdens de Vakdag fondsenwerving, op 25 september 2025 in het Beatrix Theater in Utrecht, worden tientallen workshops en panels georganiseerd. Vandaag zetten we twee nieuwe workshops in de spotlight: hoe het kanaal fieldmarketing relevant en toekomstbestendigblijft in de mix voor goede doelen, en hoe Generatieve AI kan helpen bij het versnellen van routineprocessen. De komende dagen volgen de laatste workshops van het programma van de Vakdag 2025!

Sprekers op de Vakdag 2025: Souhail Haouari, Bas van Dijk, Harm Erbé, Jaimie Rutgers en Michele Ernsting.
Sprekers op de Vakdag 2025: Souhail Haouari, Bas van Dijk, Harm Erbé, Jaimie Rutgers en Michele Ernsting.

door Marijn Thijs

Fieldmarketing als fundament voor donateursgroei

Sprekers: Souhail Haouari (Social Response) en Bas van Dijk (Oxfam Novib)

Fieldmarketing is al jaren een van de meest bepalende kanalen voor structurele donateurswerving. Maar in een snel veranderend speelveld is de vraag: hoe blijft dit kanaal relevant en toekomstbestendig? In deze workshop voeren Souhail en Bas een interactieve discussie over drie kernthema’s.

Het gesprek gaat onder andere over de huidige ontwikkelingen: van de ontwikkeling van in-house teams en non-profit fondsenwerving, ZZP’ers in de sector, nieuwe regelgeving, de impact van AI en de druk van economische beperkingen. Ook de fondsenwervende formule komt aan bod: hoe verhoudt fieldmarketing zich tot andere kanalen en welke mix levert duurzame groei op? En wanneer is fieldmarketing de motor van groei en wanneer kan het juist risico’s opleveren? Ofwel: investeren of deinvesteren?

Met prikkelende stellingen en ruimte voor dialoog verkennen we hoe organisaties hun strategie kunnen aanscherpen, welke keuzes er nu op tafel liggen, en waar fieldmarketing zich in de toekomst naartoe beweegt.

--

Binnenkort starten de voorinschrijvingen voor het workshopprogramma. Zorg dus dat je op tijd je ticket in huis hebt en verzeker je van een plek bij de workshop die je het meest aanspreekt!

--

Hoe Generatieve AI kan helpen bij het versnellen van routineprocessen

Sprekers: Harm Erbé, Jaimie Rutgers (ADC) en Michele Ernsting (WarChild)

In een tijd waarin fondsenwerving steeds complexer wordt, biedt generatieve AI (GenAI) de kans om processen te verbeteren en op een efficiëntere manier doelen te bereiken. Zo kunnen non-profits de technologie inzetten voor het automatiseren van routinetaken, zoals het opstellen van subsidieaanvragen en het genereren van rapporten. Op die manier blijft er meer tijd over voor strategische en creatieve activiteiten.

In deze sessie bespreken Harm Erbé en Jaimie Rutgers wat generatieve AI wel is, wat het niet is, en wat de mogelijkheden ervan zijn. Daarbij staan de praktijkervaringen van War Child Alliance en Rutgers Foundation centraal: zij zetten de technologie onder andere in voor het versnellen van processen. Michele Ernsting komt daarover vertellen. Daarnaast staan Harm en Jaimie stil bij de manieren waarop je samen met andere partijen kan investeren in een AI-oplossing die door meerdere organisaties in te zetten valt.

De sessie begint met de basisbeginselen van GenAI en is dus ook geschikt voor fondsenwervers die geen (nog) ervaring met de technologie hebben.

--

Nog ruim twee weken: boek vandaag je ticket voor de Vakdag!

Wil je erbij zijn, 25 september in Utrecht? Meld je dan snel aan! Organisatieleden mogen liefst vijf collega's kosteloos aanmelden.

Meer over Vakdag Fondsenwerving Vakdag 2025

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) werkt sinds 2019 voor het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close