Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Net zoals afgelopen jaren wordt het programma in de Queens Club, grenzend aan de foyer van het theater, volledig ingevuld door Data Inside.

Programma Queens Club door Data Inside
Presentatie 1: Trends in Acquisitie: Data inzichten voor succes
Sprekers: Jasper van Maarschalkerweerd en Anne Schipper
De markt voor fondsenwerving verandert razendsnel. Waar vind je nog donateurs en hoe bereik je ze effectief? In deze sessie nemen we je mee langs de nieuwste acquisitietrends over álle kanalen. Zijn er verschuivingen gaande in hoe en waar we nieuwe donateurs vinden?
We belichten het cruciale belang van datagedreven inzichten om succesvol te zijn. We laten zien hoe je met slimme segmentatie, zoals clusters of Donor Potentie Scores, je aanpak kunt differentiëren en gerichter kunt werven. Aan de hand van actuele data geven we acquisitie een gezicht en krijg je inzicht in waar je moet zoeken en hoe je effectief opvolgt. Praktisch, inspirerend en direct toepasbaar!
Presentatie 2: Duurzame donateursrelaties: versterk je behoudstrategie dankzij markttrends en data
Sprekers: Margriet Mol en Marijn te Flierhaar
Hoe zorg je ervoor dat donateurs niet alleen geven, maar ook blijven geven? In deze sessie duiken we in de wereld van donateursbehoud. Je ontdekt de nieuwste inzichten en trends vanuit de markt: hoe is het geefgedrag in de markt veranderd? Wat zijn succesfactoren om donateurs écht aan je organisatie te binden? En hoe verbeter je de retentie van jouw donateurs met een datagedreven aanpak?
Je leert hoe je met persoonlijke communicatie bijdraagt aan een betere binding van donateurs. Ook ontdek je hoe voorspelmodellen jou kunnen helpen om uitstroom van donateurs te voorkomen, upgradegedrag te stimuleren én respons te verhogen. Meten is weten, dus laten we je ook zien hoe je het effect van campagnes en journeys inzichtelijk maakt en hoe je realistische doelstellingen bepaalt voor je behoudprogramma. Met praktijkvoorbeelden en inspirerende inzichten krijg je concrete handvatten om je behoudstrategie te versterken en data écht te benutten voor duurzame groei.
Lunchsessie: Slimmer werken met AI: voorbeelden uit de dagelijkse praktijk
Spreker: Frank Swinkels
Tijdens deze lunchsessie ontdek je hoe Data Inside (en Christal) AI-tools heel praktisch inzetten om het werk slimmer en makkelijker te maken. Geen technische uitleg, maar inspirerende voorbeelden: welke tools gebruiken we waarvoor, en hoe hielpen ze ons bijvoorbeeld bij de voorbereiding voor de Vakdag?
Een sessie om ideeën op te doen én ervaringen met elkaar uit te wisselen.
Presentatie 3: Het onbenut potentieel van je verloren achterban: effectiever reactiveren dankzij marktdata, clusters en modellen
Sprekers: Margriet Mol en Marijn te Flierhaar
Hoeveel donaties laat jij liggen door ex-donateurs weg te laten ebben? In deze sessie ontdek je het verborgen potentieel in je ‘verloren’ achterban. Met actuele marktdata laten we zien hoe waardevol jouw inactieve donateurs kunnen zijn! Ontdek welke groepen verrassend kansrijk zijn om opnieuw betrokken te raken én wat de beste manier is om deze mensen te benaderen.
Niet elke ex-donateur is hetzelfde. Je leert hoe je gerichter reactivatie-campagnes opzet met bijvoorbeeld clustering en voorspelmodellen. Aan de hand van persona’s ontdek je hoe je de juiste boodschap koppelt aan het juiste cluster. Met scenario’s en marktdata laten we zien hoe deze technieken verschil maken in respons en ROI.
Voor wie niet meer wil schieten met hagel, maar slim en doelgericht wil fondsenwerven.
Presentatie 4: Zo groeit fondsenwerving met data – leer van collega-fondsenwervers
Sprekers: Arné Dutij en Marijke Leliveld
Tijdens deze sessie gaan Arné Dutij van Data Inside en Marijke Leliveld van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen in gesprek met bevlogen fondsenwervers die datagedreven werken. Zij vertellen aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe zij hun fondsenwerving met data succesvol hebben verbeterd. Daarnaast delen we verrassende inzichten uit een aantal recente onderzoeksprojecten van Data Inside, uitgevoerd samen met universitaire studenten.
Laat je inspireren door praktische succesverhalen én ontdek hoe wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring samen komen in het nieuwe PhD-onderzoekstraject waarin Data Inside en de RUG intensief gaan samenwerken.
Je verlaat de sessie gegarandeerd met frisse ideeën, inzichten en praktische tips om jouw fondsenwerving nóg succesvoller te maken met data.
--
Boek je ticket voor de Vakdag!
Wil je erbij zijn, 25 september in Utrecht? Meld je dan snel aan! Organisatieleden mogen liefst vijf collega's kosteloos aanmelden.