Tijdens de Vakdag fondsenwerving, op 25 september 2025 in het Beatrix Theater in Utrecht, worden tientallen workshops en panels georganiseerd. Vandaag kunnen we twee panels bekendmaken: Kinderpostzegels presenteert de unieke manier waarop zij met hun doelgroep - kinderen - omgaan met hun Kinderportemonnee, en je krijgt inzicht in de manier waarop je als fondsenwerver succesvol communiceert over nalaten: van het eerste contact tot een originele propositie. En er volgen de komende periode nog veel meer workshops!

De Kinderportemonnee: kinderen beslissen mee over de doelbesteding
Spreker: Linda de Regt (Kinderpostzegels)
We leven in een complexe wereld. Armoede, eenzaamheid en een onveilig thuis zijn thema’s die kinderen dagelijks raken. In deze inspirerende sessie laat Linda de Regt (Kinderpostzegels) zien hoe kinderen zélf meedenken en meebeslissen over zaken die hen aangaan. En hoe zij impact maken, samen met vermogensfondsen en goede doelen.
De Kinderportemonnee is een unieke werkwijze en vraagt om lef van vermogensfondsen en goede doelen. Lef om naar de stem van kinderen te luisteren en hiernaar te handelen. Lef om niet alleen te investeren in bestaande oplossingen, maar om samen met kinderen te doen wat nú nodig is. Het betrekken van kinderen is geen bijzaak - het is de sleutel tot duurzame maatschappelijke verandering.
Samen met een partner van de Kinderportemonnee laat Linda zien hoe kinderen oplossingen aandragen voor urgente thema’s en hoe de ideeën omgezet worden naar impact. Vermogensfondsen vullen de portemonnee met groot geld en de stem van het kind is hun kompas voor de doelbesteding. Het resultaat? Krachtige oplossingen die aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen én de leefwereld van kinderen.
--
Succesvol communiceren over nalaten: van eerste stappen tot onderscheidende propositie
Sprekers: Arjen van Ketel, Minke Kampman (beide Legacy Futures) en Erika Frey (World Animal Protection)
In deze interactieve workshop krijg je als fondsenwerver inzicht in hoe je succesvol communiceert over nalaten. We starten bij de basis: hoe zet je de eerste stappen en leg je een goede basis? Beginnende organisaties ontdekken waar zij op moeten letten; meer ervaren organisaties kunnen hun aanpak aanscherpen of vernieuwen.
Daarna verdiepen we ons in het belang van een onderscheidende en supportergerichte propositie rondom nalaten, met oog voor de lange termijn en het persoonlijke verhaal van je supporters. Je krijgt concrete voorbeelden van sterke legacy-proposities, onder meer uit de praktijk van World Animal Protection. Ook laten we zien waarom supporter journeys juist binnen nalatenschappenprogramma’s zo relevant zijn.
De workshop biedt praktische tips, do’s & don’ts en ruimte om ervaringen uit te wisselen. Of je nu starter bent of al verder gevorderd: je krijgt inspiratie en concrete handvatten om jouw nalatenschappencommunicatie verder te versterken.
--
Boek je ticket voor de Vakdag!
Wil je erbij zijn, 25 september in Utrecht? Meld je dan snel aan! Organisatieleden mogen liefst vijf collega's kosteloos aanmelden.