Vanaf vandaag kunnen we weer de eerste workshops van de Vakdag fondsenwerving aankondigen. Het Vakdagteam is bezig met het ontwikkelen van een gevarieerd, uitdagend en inspirerend programma aan workshops en panels. De eerste twee sessies worden ingevuld door Metakids en 3FM over de zo succesvolle editie van Serious Request, en Paul Smeets deelt inzichten over hoe donateurs omgaan met informatie over impact. En er volgen er nog veel meer!

Werf emoties, geen donaties – verhalen die raken, activeren en verbinden
De succesformule achter de 12,5 miljoen van 3FM Serious Request 2024
Sprekers: Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM)
De workshop van Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM) laat je ervaren hoe samenwerking tot groot succes leidt, zoals bij 3FM Serious Request 2024. Tijdens deze interactieve sessie ontdek je hoe radio, sociale media, vrijwilligers, actievoerders en duizenden betrokken Nederlanders samen een recordbedrag van ruim 12,5 miljoen euro ophaalden voor onderzoek naar metabole ziekten.
Jan-Matthijs en Menno bespreken hoe storytelling de basis vormt voor succes, een ‘sneeuwbal’ ontwikkelt, en hoe de samenwerking tussen het goede doel en de radiozender niet alleen geld, maar ook erkenning en hoop voor gezinnen die met metabole ziekten leven opleverde.
Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en leer hoe jouw organisatie kan groeien dankzij oprechte verhalen!
--
Waarom geven donateurs aan minder effectieve goede doelen?
Spreker: Paul Smeets (Universiteit van Amsterdam / Impact Lab Amsterdam)
Veel donateurs vragen zich af: wat gebeurt er met mijn geld? Ze willen niet dat hun gift aan de strijkstok blijft hangen. Toch gaat slechts één van de 200 euro van Nederlandse donaties naar doelen die aantoonbaar effectief zijn, terwijl de impact tussen gemiddelde en toporganisaties tot wel honderd keer kan verschillen.
Voor fondsenwervers is het cruciaal te begrijpen hoe donateurs omgaan met informatie over impact. In deze sessie ontdek je hoe we vaststellen welke goede doelen écht effectief zijn en hoe je als fondsenwerver kunt inspelen op de manier waarop donateurs impactinformatie verwerken. Met inzichten uit gedragsonderzoek en concrete voorbeelden krijg je handvatten om donateurs te motiveren voor doelen die het meeste verschil maken.
Ticketverkoop is gestart!
Sinds vandaag kan je je ticket voor de Vakdag 2025 in huis halen! We starten, zoals ieder jaar, eerst met de Early Bird-periode. Tijdens die eerste weken is het ticket voor (non-profit) abonnees gratis en zijn ook de andere tickets met flinke korting te verkrijgen. Organisatieleden mogen liefst vijf collega's kosteloos aanmelden. De Early Bird-periode loopt tot en met 18 juli. Meld je dus snel aan!