Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Frans Hals Museum en Mauritshuis halen kinderportretten Hals naar Nederland

Nieuws

27 mei 2025

Op een veiling in New York hebben het Frans Hals Museum en het Mauritshuis gezamenlijk twee kinderportretten door Frans Hals aangekocht. De schilderijen, ‘Vioolspelende jongen’ en ‘Zingend meisje’ uit 1628 zijn volgens het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een ‘unieke aanwinst voor Nederland’. De aankoop kwam tot stand met steun van verschillende fondsen.

Frans Hals Museum (Haarlem, 2019).
Frans Hals Museum (Haarlem, 2019). © Shutterstock // fotolupa

door Marijn Thijs

Frans Hals staat bekend om zijn schilderijen van gewone mensen in hun dagelijkse bezigheden, maar weinig van dat soort stukken zijn in Nederlandse handen. Nu komt daar verandering in. Deze portretten zijn extra bijzonder, aldus het Ministerie van OCW, omdat de werken mogelijk Hals’ eigen kinderen afbeeldt. 

Het Frans Hals Museum en het Mauritshuis kregen voor de aankoop steun uit verschillende hoeken, waaronder de culturele wereld (Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum), de lokale en landelijke overheid (de Gemeente Haarlem en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW) en de VriendenLoterij.

De schilderijen zullen bij elkaar worden tentoongesteld en wisselend in Haarlem en Den Haag te zien zijn. Vanaf medio juli zijn ze in het Frans Hals Museum, waar ze onderdeel uit gaan maken van de tentoonstelling Hals-Rembrandt.

Meer over Museum

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) werkt sinds 2019 voor het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close