Volgende week dinsdag, op 17 december, verschijnt het vierde en laatste nummer van het Vakblad fondsenwerving van 2024. Rond de jaarwisseling en begin januari zullen alle stukken uit het blad ook weer online verschijnen. Met deze keer: in acht stappen naar een succesvolle AI-pilot, interviews met filantroop Alexander Ribbink en BIMHUIS-directeur Mijke Loeven, en zijn non-profits de kunst van het bouwen van bewegingen verloren?
Dit kan je o.a. verwachten in het nieuwe Vakblad fondsenwerving
- Vijftig jaar geleden opende het BIMHUIS in Amsterdam haar deuren. Anno 2024 is het spraakmakende jazzpodium nog steeds de plek waar talent de kans krijgt zich te ontwikkelen. Directeur Mijke Loeven bespreekt de programmering en financiering van het BIMHUIS, de rol die filantropie speelt en de toekomstplannen. Met een muzikaal tintje, natuurlijk.
- Eind november startte de landelijke campagne 'Betekenisvol geven': een bewustwordingscampagne die potentiële major donors te inpsireren om hun donaties meer betekenis te geven. Twintig goede doelen doen mee aan de campagne van initiatiefnemer Nassau Fundraising. Vera Peerdeman en Karen Balvers-Wong vertellen er meer over: 'Met geld kun je een verschil maken in wat je raakt, boos of blij maakt. Zo kom je dichter bij je doel.'
- In 2025 kan geen organisatie meer om AI heen, ook non-profits niet. Maar hoe kom je uit die verkenningsfase en waar vind je het lef om ook echt door te pakken met hun AI-plannen? Gülsün Gün en Paola Hoogervorst adviseren: begin klein en met een AI-pilotproject. Ze beschrijven hoe iedere non-profit in acht stappen tot een succesvolle AI-pilot kan komen: van het samenstellen van het eerste team naar het opschalen van de plannen.
- Hoewel Alexander Ribbink zich sinds hij vermogend is door zijn werk bij TomTom veel bezig heeft gehouden met maatschappelijke onderwerpen, wil jij zich nadrukkelijk niet filantroop noemen. Hoofdredacteur Petra Hoogerwerf ging met hem in gesprek over zijn geefgedrag en zijn motivatie om te doneren: 'Als je je levensstijl nauwelijks hoeft aan te passen met de schenkingen die je doet, is dat dan zo knap?'
- Een kick ervaren, delen wat je hebt en je horizon verbreden. Dat zijn de drie belangrijkste drijfveren van Nederlandse donateurs om te geven, blijkt uit een DonorDrivers-onderzoek wat fundraising consultant Samuel Visser liet uitvoeren. Heb je in jouw database veel donateurs als Bill Gates, of als Lady Di, Oprah of Moeder Teresa? En hoe spreek je het beste tot hun motivaties?
--
Zoals gebruikelijk zijn de artikelen openbaar te lezen op de eerste dag dat ze verschijnen. Abonnees kunnen de artikelen onbeperkt lezen.
Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad vier keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl!