Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Directeur Cruyff Foundation pleit namens 44 goede doelen voor onderscheid ‘risicoarme loterijen’ bij verhoging kansspelbelasting

Nieuws

10 september 2024

Niels Meijer, directeur van de Johan Cruyff Foundation, heeft in een opinieartikel in het AD gepleit tegen de geplande verhoging van de kansspelbelasting. Het kabinet wil deze generiek verhogen van 30,5 naar 37,8 procent, wat er op termijn toe leidt dat loterijen minder geld aan non-profitorganisaties kunnen schenken. ‘Goede doelen die een deel van hun opbrengsten uit zogeheten risicoarme loterijen ontvangen, worden er keihard door getroffen.’

Voetbalvereniging DSVP nam een extra schenking van 5.000 euro in ontvangst.
Voetbalvereniging DSVP nam een extra schenking van 5.000 euro in ontvangst. © VriendenLoterij persbeeld

door Redactie Vf

In zijn opiniestuk heeft Meijer aandacht voor de positie van goede doelen in de Nederlandse maatschappij, die door loterijen worden gesteund met jaarlijkse schenkingen van in totaal zo’n 600 miljoen euro. Ook heeft hij er begrip voor dat er maatregelen komen tegen gokverslaving – een opkomend probleem sinds de overheid in 2021 de gokmarkt legaliseerde. ‘Maar de generieke verhoging van de kansspelbelasting zoals het nieuwe kabinet voorstelt, heeft ook onnodige negatieve effecten tot gevolg.’

Volgens de Kansspelautoriteit hebben loterijen geen aantoonbaar verband met kansspelverslaving, zoals dat bij online casino’s wel het geval is. ‘Daarom roepen wij het kabinet op om bij een verhoging van de kansspelbelasting onderscheid te maken tussen de risicoarme loterijen en de risicovolle (online) kansspelen. Loterijen kunnen daarmee worden uitgezonderd van een generieke verhoging van de kansspelbelasting.’

De opinie van Meijer wordt onder andere onderschreven door Alzheimer Nederland, Fonds Gehandicaptensport, Hartstichting, Jantje Beton, KWF Kankerbestrijding en het Nationaal Ouderenfonds. 

Lees de volledige opinie op de site van het AD.

Meer over Cruyff Foundation Loterijen Kansspelen Kansspelautoriteit Niels Meijer AD Opinieartikel

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close