Brancheorganisatie Fundraisers Belgium organiseerde op 5 oktober voor het eerst de Dag van de Fondsenwerver: een dag om het beroep in de schijnwerpers te zetten en fondsenwervers samen te brengen voor kennisuitwisseling. Ook werd de eerste award ‘Fondsenwerving van het jaar’ uitgereikt: die ging naar Allez, Chantez.
Voor solidariteit. Tegen vijandigheid
De eerste editie van de Dag van de Fondsenwerver werd geopend met een keynote door Marc Michils, voorzitter van Kom op tegen Kanker, getiteld ‘Voor solidariteit. Tegen vijandigheid’. Daarna namen de drie genomineerden voor de award het podium om hun case te pitchen.
Fondsenwerving van het jaar
Allez, Chantez werd als winnaar verkozen. De stichting is geen typisch goed doel of ngo, maar toch toont de organisatie en oprichtster Annelore Camps aan hoe ze de geefgezindheid bij zangliefhebbers stimuleren en zo iedereen verder mee laten genieten van regelmatige gratis zangstondes. Elk jaar organiseren ze rond hun verjaardag een fondsenwervingsactie. De vakjury was enthousiast over de duidelijke keuze om een jaarlijks doel voorop te stellen én te communiceren, de transparantie van het verhaal en de urgentie.
De tweede en derde plek gingen respectievelijk naar Welzijnszorg en UZA Foundation. Bij Welzijnszorg groeide het aantal maandelijkse schenkers, doordat er intern draagvlak werd gecreëerd voor het gebruik van telemarketing voor conversie en upgrades van schenkers, na een tiental in 2021 naar meer dan 320 donateurs nu. UZA Foundation organiseerde een mountainbikewedstrijd in Wolvenbos, voor kankeronderzoek. Ze motiveren bedrijven deel te nemen en weet met een beperkt netwerk een grote community te mobiliseren. Zij focussen zich op het plezier met een competitie-element: FUNraising.
Panel: Impact met Fondsenwerving
Na de awarduitreiking konden de deelnemers in de middagsessies leren over event fundraising, wetenschappelijk onderzoek over ethiek in straatfondsenwerving, middle donors, legatenwerving en nog veel meer. Tot slot schoven Isabelle Verhaegen (Plan International Belgium), Ilja de Coster (The DonorVoice), Petra Hoogerwerf (Vakblad fondsenwerving) en Stijn Bruers (KU Leuven) aan voor een paneldiscussie onder leiding van Erik Raspoet over het creëren van impact met fondsenwerving.