Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Nationale Keuzestress Monitor: ‘Een op zes donateurs stopt of geeft minder aan goede doelen’

Nieuws

14 maart 2023

De afgelopen zes maanden heeft 17 procent van de Nederlanders minder gedoneerd, of hebben donaties helemaal uit hun uitgaven geschrapt omdat zij het niet langer kunnen veroorloven. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor van onderzoeksbureau MSI Consultants onder ruim duizend Nederlandse donateurs. Met name het geefgedrag van jonge donateurs valt op: zij geven minder vaak, maar kwamen wel massaal in actie voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.

door Redactie Vf

Verantwoording

De Nationale Keuzestress Monitor is een maandelijks onderzoek naar keuzes in tijden van energie- en inflatiecrisis, geïnitieerd door MSI Consultants. Onder de duizend deelnemers is de verhouding tussen man en vrouw representatief, net als de geografische verhoudingen.

Ruim één op de drie Nederlanders heeft haar geefgedrag op een of andere manier aangepast, bijvoorbeeld door het donatiebedrag of het aantal gesteunde goede doelen terug te schroeven. De kans dat de personen die uit nood gestopt zijn met geven nog terugkeren als donateur is klein, geven zij desgevraagd aan. Vooral goededoelenorganisaties binnen de sector gezondheid zijn daarvan de dupe.

Geefgedrag van jongeren

Vooral jongeren (18 tot 29 jaar) laten een duidelijk ander donatiegedrag zien dan andere leeftijdsgroepen, stelt MSI Consultants. Waar zeven op de tien respondenten aangaven gedoneerd te hebben, gaf slechts de helft van de jongeren aan het goede doel. Tegelijkertijd komen de donaties aan de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië met name op het conto van jongeren. 64 procent van de jonge volwassenen gaf aan in actie te zijn gekomen voor de natuurramp, tegenover 43 procent in totaal. Daarbij geven jongeren vaker aan lokale initiatieven, geven zij relatief vaker via de websites van goede doelen en doneren zij om een schuldgevoel af te kopen (32 procent).

Resultaten

Het volledige onderzoek met alle resultaten is te vinden op de site van MSI Consultants.

Meer over Giro555 Geefgedrag Inflatie Jongeren Energiecrisis Aardbeving

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close