Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Wat kunnen non-profits verwachten van 2023?

Nieuws

28 februari 2023

De afgelopen drie jaar zijn voor fondsenwervende organisaties niet de makkelijkste geweest. 2020 en 2021 stonden in het teken van de wereldwijde pandemie, vorig jaar drongen de gevolgen van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne de muren van non-profits binnen. Belooft 2023 een ander jaar te worden?

door Marijn Thijs

‘De afgelopen jaren hebben ons in ieder geval laten zien dat zekerheid niet bestaat,’ reflecteert Jan Gregor, werkzaam voor Za snadné dárcovství (Coalitie voor Eenvoudig Geven) in Tsjechië. Hij is bij de European Fundraising Association (EFA) actief als vicepresident. ‘Als reactie op de vreemde mix van energiecrisis, inflatie en vredesonzekerheid in het algemeen, waarmee we in heel Europa worden geconfronteerd, moeten we overal op voorbereid zijn.’

Hogere kosten

Het leven is de afgelopen maanden op alle facetten duurder geworden. Non-profits worden hier ook door geraakt. Dat komt naar voren uit het Nonprofit Pulse Report, wat EFA samen met Salesforce maakte. Veel Europese organisaties zeggen dat de inkomsten dalen, maar de vraag naar de diensten stijgen. Jeroen Brugge, Fundraisers Alliance Belgium: ‘In België zal dit leiden tot een grotere focus op de donor journey en op het succesvol communiceren van impact. Nu er waarschijnlijk minder financiering van de overheid komt, verwacht ik dat er meer nadruk komt te liggen op het vinden van particuliere financiering.’

Innoveren en aanpassen

Tijdens de coronacrisis moesten non-profits in heel Europa zichzelf een flexibele houding aanmeten. De innovatie en behendigheid die organisaties destijds hebben ontwikkeld, blijven ook voor 2023 belangrijk. Niet alleen om met externe omstandigheden om te gaan, maar ook om nieuwe wegen te vinden om donateurs en supporters te bereiken. In Spanje lag de nadruk het afgelopen jaar bijvoorbeeld een stuk meer op het op orde brengen van alle fondsenwervingskanalen. Asociación Española de Fundraising-directeur Fernando Morón: ‘De grootste uitdaging in 2023 is innovatie op het gebied van fondsenwerving. Organisaties móéten innoveren met samenwerkingsmodellen, kanalen en berichten. Spaanse organisaties moeten hun donateursbestand verjongen. Het is noodzakelijk om organisaties te verbinden met een jonger publiek.’

De European Fundraising Association sprak met meer mensen van non-profits over hun verwachtingen voor 2023. Lees hun voorspellingen hier.

--

Dit artikel stond eerder in de rubriek 'Filantropie over de Grens' in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 1, dat in februari 2023 verscheen.

Meer over Innovatie Particuliere filantropie EFA Voorspellingen Fundraisers Alliance Belgium Pandemie Oorlog Levenskosten Filantropie over de Grens Vf 25-1 Asociación Española de Fundraising Fernando Morón Jeroen Brugge Za snadné dárcovství

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close