Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Duizenden nieuwe stamceldonoren na bericht PSV-perschef Slegers

Nieuws

13 februari 2023

Stichting Matchis heeft duizenden nieuwe aanmeldingen gekregen naar aanleiding van het bericht van de ernstig ziekte perschef van voetbalclub PSV, Thijs Slegers. Slegers had in de social post waarin hij bekend maakte uitbehandeld te zijn opgeroepen om bloed- of stamceldonor te worden: ‘Ik ben niet meer te helpen, maar anderen wel.’ Aan die oproep is ruim gehoor gegeven. In Nederland zijn nu meer dan 400.000 potentiële stamceldonoren.

Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie © Shutterstock // Angellodeco

door Redactie Vf

Slegers onderging als deel van zijn behandeling voor acute leukemie een stamceltransplantatie. Hoewel die transplantatie slaagde, gaf hij in een post op social media aan dat ‘de naweeën hem uiteindelijk fataal worden.’ Slegers deed de afgelopen jaren meermaals oproepen om donor te worden en hij werkte mee aan campagnes voor Matchis en Sanquin.

Naast de daadwerkelijke aanmeldingen is ook de aandacht voor het onderwerp flink aangewakkerd. Matchis werd naar eigen zeggen ‘overspoeld met vragen over stamceldonatie en berichten van mensen die Matchis en de werving van donoren willen ondersteunen.’

Ook de sportwereld heeft de oproep breed opgepakt. Vrijdagavond stond de wedstrijd van Willem II tegen FC Dordrecht in het teken van stamceldonatie, bij PSV – FC Groningen was er uitgebreid aandacht voor en vanavond (maandag 13 februari) maakt ESPN een drie uur durende live-uitzending over het onderwerp vanuit het Philips Stadion in Eindhoven. ‘Dat maakt de huidige aanwas ook uniek,’ zegt Bert Elbertse, verantwoordelijk voor de voorlichting en werving van stamceldonoren bij Matchis. ‘Het zijn voor het grootste deel mannen die zich inschrijven. Dat hebben we nooit eerder zo massaal gezien.’

Meer over Bloeddonaties Bert Elbertse Leukemie PSV Stamceldonatie Stichting Matchis Thijs Slegers

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close