Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Goede doelen verwachten (en zien soms al) inkomstendaling als gevolg koopkrachtvermindering

Nieuws

27 september 2022

De koopkrachtvermindering waar veel Nederlanders als gevolg van de inflatie en de energieprijzen last van hebben, heeft vooralsnog niet tot een inkomstendaling bij de meerderheid van goede doelen geleid. Dat schrijft brancheorganisatie Goede Doelen Nederland na een peiling onder zestig grote, middelgrote en kleine ledenorganisaties. Hoewel goede doelen in het verleden hebben ervaren dat donateurs juist in crisistijd het werk van goede doelen blijven steunen, verwachten non-profits wel dat de koopkracht invloed zal hebben op het aantal donaties in de nabije toekomst.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Rido

door Redactie Vf

Minder particuliere donaties

Op dit moment ziet iets minder dan de helft van de ondervraagde goede doelen (45,2 procent) een daling in inkomsten. 86 procent van hen ziet dat vooral terug bij particulieren. In de meeste gevallen liepen de inkomsten met minder dan tien procent terug, soms met tien tot twintig procent en een enkele keer om een forsere daling. Goede Doelen Nederland ziet in haar peiling amper verschillen tussen de verschillende grootte organisatie, al zijn het wel vaker de kleine organisaties die een inkomstendaling van meer dan tien procent noteren.

De helft van de gevraagde goede doelen ziet nog geen vermindering in de inkomsten. Van die groep geeft vijf op de zes organisaties aan dat wel te verwachten, bijna de helft van hen nog dit jaar.

‘Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat ook onze sector geraakt wordt door de koopkrachtdaling. Mensen die financieel in de problemen komen door de hoge energierekening of de duurder wordende boodschappen denken natuurlijk na over hun uitgaven,’ zegt Margreet Plug, directeur van Goede Doelen Nederland. ‘Gelukkig bleek bij voorgaande crises dat de meeste donateurs het werk van goede doelen blijven ondersteunen. Immers dat werk is relevant en van grote waarde voor de samenleving. Juist in tijden van crisis zijn goede doelen relevanter dan ooit.’

Stijgende kosten 

Aan de andere kant van het spectrum hebben ook de goede doelen zelf te maken met de stijgende kosten, bijvoorbeeld op het gebied van energie en personeel. Om de doelbesteding op peil te houden zal een ‘uiterste inspanning vragen’ van de non-profits, denkt de brancheorganisatie.

Plug: ‘Ten tijde van deze eerste peiling was nog niet bekend met welke maatregelen het kabinet zou komen om het verlies aan koopkracht te beperken. Het is nu nog niet duidelijk in welke mate het pakket dat op Prinsjesdag is gepresenteerd verlichting zal brengen voor huishoudens. Wij hopen natuurlijk dat die verlichting er komt en dat goede doelen kunnen blijven rekenen op de loyaliteit van donateurs die het belangrijke werk van goede doelen, juist ook in deze tijd, mogelijk maken.’

Meer over Goede Doelen Nederland Margreet Plug Geefgedrag Nederland Inkomsten en bestedingen Inflatie Energie Energiecrisis Koopkracht

Advertentie

Banner Mindwize
Close