Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Vierde Vakblad fondsenwerving van 2022 verschijnt dinsdag 27 september

Nieuws

21 september 2022

Volgende week dinsdag 27 september verschijnt de vierde editie van het Vakblad fondsenwerving van 2022. Vanaf die dag verschijnen alle stukken uit het blad natuurlijk ook weer online. Met deze keer aandacht voor de fondsenwerving voor de oorlog in Oekraïne, een onderzoek naar de bankkeuze van vermogensfondsen, het tekort aan werknemers in de goededoelensector en nog veel meer!

De cover van Vakblad fondsenwerving jaargang 24, nummer 4, dat op 27 september 2022 verschijnt.
De cover van Vakblad fondsenwerving jaargang 24, nummer 4, dat op 27 september 2022 verschijnt.

door Marijn Thijs

De goededoelensector is naarstig op zoek naar creatieve en gemotiveerde werknemers. Maar hoe gaat de sector het tekort aan goede fondsenwervers te lijf in deze krappe arbeidsmarkt? We bespreken de situatie en de mogelijke oplossingen met Esther Driessen (DUX Executive Search), Hans van der Westen (LVWB Fundraising) en Sayonara Kartawirja (Save the Children): ‘Jonge mensen zijn zich vaak niet zo bewust van het feit dat ze een maatschappelijk hart hebben dat ze ook kunnen volgen.’

Oekraïne staat sinds de uitbraak van de oorlog onder hoogspanning. Luda Kryzhanovska vertelde erover tijdens de Vakdag fondsenwerving 2022. Tijdens haar betoog over haar werk in Oekraïne – het opzetten van een impact hub in een oude fabriek in Frankivsk – ging het luchtalarm af. Na een paar minuten kwam Luda weer in beeld vanuit haar schuilplek. Het Vakblad vroeg hoe het met haar gaat, en wat haar organisatie Promprylad.Renovation doet en kan doen in tijden van oorlog: ‘We have to keep going.’

Steeds meer organisaties voelen de behoefte om aan de slag te gaan met hun impact. Het wordt belangrijker om positief verschil te maken en daar ook op te sturen, niet alleen voor goededoelenorganisaties. Jacoline Plomp van Avance schrijft hoe je aan de slag kunt om je eigen impact te vergroten en refereert daarbij aan de veranderingen op dat gebied van Stichting VSBfonds.

In Engeland is het al een begrip, maar in Nederland komt het pas net om de hoek kijken: loongiften, of payroll giving: de mogelijkheid om direct te schenken via het verdiende salaris. Sandra van Beest verbindt met The Social Handshake werkgevers, medewerkers en goede doelen aan elkaar via een systeem van loongiften. ‘Er is veel aandacht voor vrijwilligers, maar niet op het gebied van geven, terwijl geven in veel gevallen het meest effectieve is wat je kunt doen!’

Carmen de Vries schreef als deel van haar opleiding Communicatie aan de Hogeschool Windesheim haar scriptie over webdesign. De kernvraag van dat onderzoek was hoe de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) haar site kon optimaliseren, zodat de websitebezoekers worden aangemoedigd te doneren. Haar onderzoek bevat zeventig concrete adviezen over verbeteringen op het gebied van webdesign en in het Vakblad geeft ze een paar tips die meteen toepasbaar zijn.

--

Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad zes keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl! 

Meer over Vakblad fondsenwerving KNRM Hans van der Westen Save the Children Dux International VSBfonds Payroll Giving LVWB Fundraising Oekraïne Oorlog Luda Kryzhanovska Promprylad.Renovation Esther Driessen Sayonara Kartawirja Vf 24-4 Arbeidsmarkt Carmen de Vries Impactmeting Jacoline Plomp Loongiften Sandra van Beest The Social Handshake Webdesign

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close