Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Ifunds Engage 365, Demo 1op1

Beeld ‘witte redder’ veroordeeld, maar levert nog geld op

Nieuws

20 oktober 2021

Eigenlijk kan het niet meer, het gebruik van foto’s van kinderen en families in armoede en beelden van ‘witte redders’. De beelden worden over het algemeen gezien als vernederend en stereotyperend. Toch blijven dergelijke beelden donateurs tot geven drijven, blijkt uit onderzoek van digitaal strategie- en technologiebedrijf gespecialiseerd in online fondsenwerving Blue State onder bijna 1.500 inwoners van het Verenigd Koninkrijk.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // S Buwert

door Marijn Thijs

Ongeveer tweederde van de respondenten (67 procent) gaf aan nog steeds te willen doneren na het gebruik van een stereotypisch ‘witte redder’ frame, al gaven zij eerder aan het gebruik van deze foto’s problematisch te vinden. 23 procent van deze groep was zelfs enkele seconden daarvoor geconfronteerd met een beeld dat ze als vernederend hadden bestempeld. Blue State zag deze resultaten bij alle leeftijdsgroepen, al waren jongere respondenten iets vaker geneigd om neutrale of positieve beelden te verkiezen.

Het onderzoek laat de tweestrijd zien waarmee non-profits worden geconfronteerd. Aan de ene kant willen organisaties vaak hun communicatie dekoloniseren en hun aanpak ethischer maken, maar aan de andere kant zijn de oude manieren bewezen effectief.

Ongemak als geefmotivator

‘De 'traditionele' fondsenwervingsvorm is vaak afhankelijk van het gevoel van ongemak bij donateurs, dat ze kunnen verlichten door te helpen’ legt Lizi Zipser, directeur Global Strategy and Insights bij Blue State uit. ‘De beelden en verhalen raken mensen en maken ze boos dat de wereld oneerlijk kan zijn.

Volgens Zipser is de beste wijze om deze tweestrijd te verhelpen is om een programma te bouwen dat gebaseerd is op andere sterke drijfveren voor actie. ‘Het dekoloniseren van fondsenwerving vereist een volledige heroverweging van wat fondsenwervingscommunicatie probeert te doen.'

Onderzoek 

Lees het volledige onderzoek bij Blue State.

Bron: EFA
Meer over Fondsenwerving Reclame Blue State Witte redder

Marijn Thijs

Webredacteur

Als webredacteur houdt Marijn zich sinds januari 2019 bezig met fondsenwerving.nl. Daarnaast speelt hij ook een actieve rol in het redactieteam van het Vakblad fondsenwerving o.a. als eindredacteur. Hij produceerde tevens de Vf-podcastseries. Marijn haalde in 2018 een Master of Arts (MA) aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij internationale journalistiek studeerde.

Wekelijksenieuwsbrief

Hey, vond je dit nou een goed verhaal? Wil je meer van dit soort verhalen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close