Jongeren tussen de zes en achttien jaar voelen zich het meest verbonden tot goede doelen die actief zijn en de dieren-, natuur- en milieubescherming. Dat blijkt uit de cijfers van het Goede Doelen Merkonderzoek van brand consultant Hendrik Beerda onder een groep van 1.100 jongeren die representatief is voor de Nederlandse jeugd. De Dierenbescherming heeft onder jongeren de sterkste merkkracht.
Beerda vroeg de jonge respondenten om spontaan goede doelen die ze kenden te noemen en te vertellen wat voor werk zij doen om geld en middelen te werven. Vervolgens zijn de respondenten gevraagd of ze van de vijftig spontaan meest genoemde goededoelenorganisaties hadden gehoord, of het doel ze aanspreekt (op een schaal van één tot vijf) en hoe ze naar de organisatie kijken. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam zijn de antwoorden gerangschikt in een ranglijst op basis van een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding. Het goede doel met de hoogste score heeft de sterkste merkkracht.
Drie dieren- en natuurorganisaties bij top-5
Opvallend is dat natuur- en milieudoelen veel bekender en populairder zijn onder kinderen dan onder volwassenen. Naast de Dierenbescherming staan ook de Dierenambulance en het Wereld Natuur Fonds in de top-5. ‘Jongeren zijn bezorgder over het klimaat dan hun ouders. Dat uiten zij op verschillende manieren. Organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming zijn bij hen top of mind,’ aldus merkonderzoeker Beerda. Beide dierenorganisaties staan bij volwassenen niet in de top-10.
- Dierenbescherming (14)
- Kinderpostzegels (11)
- Voedselbank (5)
- Dierenambulance (12)
- Wereld Natuur Fonds (4)
- KiKa (3)
- CliniClowns (6)
- KWF Kankerbestrijding (1)
- Ronald McDonald Kinderfonds (10)
- Nationale Postcode Loterij (24)
Internationale hulporganisaties zijn bij jongeren relatief minder bekend. Veel van de organisaties die genoteerd staan in de lijst, staan bij de onderste tien. Alleen UNICEF en War Child staan in de top twintig, met respectievelijk plek twaalf en negentien. ‘Ondanks dat de wereldgebeurtenissen steeds zichtbaarder worden voor jongeren via alle media, worden zij vooral geraakt door de dingen die in hun directe leefomgeving gebeuren.’
Vaker bereid te doneren aan KiKa
Tenslotte is gepeild in hoeverre de jeugd bereid zou zijn te geven aan de vijftig genoteerde organisaties. Hoewel de Dierenbescherming de meest zichtbare en hoogst gewaardeerde goededoelenorganisatie is, zijn kinderen eerder geneigd om aan KiKa te doneren. 43 procent is bereid dat te doen. Maar ook hier staan de drie natuur- en dierenorganisaties in de top-5 (Dierenbescherming met 34 procent, Dierenambulance met 29 procent en WNF met 28 procent).