Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Groei goede doelen op LinkedIn stabiel en vooral snel

Nieuws

24 augustus 2021

De pagina's van goede doelen op LinkedIn winnen enorm aan populariteit, blijkt uit de cijfers van fondsenwervingsblog Fundraiser Online. Nadat er de afgelopen twee halve jaren al meer dan 100.000 volgers bij de Top-100 genoteerde doelen bijgeschreven konden worden, was dat in de periode van februari tot augustus 2021 opnieuw het geval: 118.031 nieuwe volgers. 

Logo van LinkedIn.
Logo van LinkedIn.

door Marijn Thijs

Het totaal aantal volgers van de Top 100 bedraagt bij de meting van augustus 2021 bijna een miljoen: 901.690. Anderhalf jaar geleden, toen Fundraiser Online voor het eerst officieel naar de LinkedIn-pagina’s van goede doelen keek, hadden de honderd grootste pagina’s 541.418 volgers.

Wat zeker in vergelijking met de Top 100 lijsten van andere sociale media opvallend is, is de stabiliteit van de organisaties in de lijst. Deze keer is de waarnemingsgroep onveranderd en is er maar één nieuw genoteerde organisatie in de lijst. Landschap Overijssel heeft plaats moeten maken voor Wilde Ganzen. De ondergrens voor opname is gestegen van 1827 in mei, naar 1985 in augustus.

Veranderingen

Verschuivingen zijn er in de lijst wel veel, al blijft de stijging vaak beperkt tot een maximum van vijf tot zeven plekken. De organisaties staan relatief dicht op elkaar en er gebeurt veel met de volgersaantallen. Gemiddeld haalt een organisatie 480 nieuwe volgers in een kwartaal. In de top-10 is er één nieuwe binnenkomer: Ambulance Wens komt binnen op plek tien en wipt Cordaid eruit.

Waarom nu?

Over het algemeen betekent het dus opnieuw een zeer sterk half jaar waarin het aantal volgers van de genoteerde goede doelen stabiel en snel stijgen. Waarom juist nu LinkedIn zo aan populariteit wint is echter niet makkelijk te verklaren en ook Fundraiser Online breekt daar het hoofd over. ‘De cijfers lijken erop te wijzen dat LinkedIn plots als ‘next shiny object’ wordt beschouwd, ook al bestaat het medium al sinds 2003’ schrijft het fondsenwerversblog. ‘Waar sommigen stellen dat het totaal oninteressant is, zijn anderen ervan overtuigd dat LinkedIn het nieuwe Facebook is en dat ze hier nu absoluut een vooraanstaande positie moeten bewerkstelligen.’

Meer over Walter van Kaam Social Media Fundraiser Online Top 100 LinkedIn

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close