Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Fundraiser Online: geen eenduidig beeld goede doelen op social media

Onderzoek

16 juni 2021

Het is lastig om eenduidige conclusies te trekken rondom de aanwezigheid van goede doelen op sociale media. Het aantal volgers van goede doelen op Instagram blijft stijgen, maar op Twitter en Facebook krimpt het aantal, blijkt uit de cijfers van fondsenwerversblog Fundraiser Online na metingen in mei en juni. Toch betekent een krimpend aantal volgers niet dat er alarm geslagen hoeft te worden.

Logo's van Twitter, Instagram en Facebook.
Logo's van Twitter, Instagram en Facebook.

door Marijn Thijs

Instagram

Te beginnen bij het populairste social mediakanaal: Instagram. De afgelopen periode groeide het aantal volgers op goede doelen op dat sociale medium snel, en deze keer zit daar geen verandering in. De ondergrens voor opname in de Top-100 steeg naar 2.680. De lijst is daarnaast vrij stabiel: 98 organisaties die genoteerd staan in de lijst van juni 2021 stonden daar drie maanden eerder ook in. Al die organisaties voldoen dus weer aan de ondergrens en groeien dus mee.

In absolute cijfers steeg de Top-100 met bijna 195.000 volgers, oftewel 4,2 procent. Dat is iets meer dan 3,9 procent groei van de vorige meting. Zonder de ‘grote twee’ (World Press Photo en het Van Gogh Museum) stijgt het aantal volgers met 6,6 procent (in totaal bijna 80.000 nieuwe volgers). Kleine organisaties groeiden dus nog altijd snel, maar minder snel dan pak ‘m beet drie metingen geleden.

Opvallend is deze keer wel dat er voor het eerst organisaties zijn die Instagram-volgers hebben verloren. Vooral de positie van Unicef is opvallend. Zij verloren bijna vijfduizend volgers. Toch zag het overgrote deel van de non-profits hun aandeel volgers stijgen. Zo kreeg de gehele top-10 grootste stijgers er meer dan tweeduizend bij en Natuurmonumenten zelfs 20.000.

Door het wegzakken van Unicef zijn er heel wat mutaties in de top-10. Achter de grote twee posteert Natuurmonumenten zich als vaste nummer drie. Ook Amnesty en Vogelbescherming wonnen een plekje. Lager in de lijst stegen de Hersenstichting en Rutgers heel hard.

Instagram top-10, jun 2021

Facebook

Fundraiser Online bestudeerde de goede doelen op Facebook voor de veertigste keer en vierde daarmee het tienjarig bestaan van de lijst. De laatste tijd is deze lijst, net zoals de Twitter Top-250, wat grillig omdat de samenstelling geregeld verandert. Ook nu verdwijnen er weer drie grote namen uit de lijst, omdat organisaties samengevoegd zijn met andere/internationale pagina’s. Het gaat om Pink Ribbon, Artsen zonder Grenzen en Viervoeters. Zij waren samen goed voor ongeveer 260.000 volgers.

Met de exodus van een kwart miljoen volgers ligt totale krimp voor de hand: en dat gebeurde ook. In totaal waren er in de lijst 68.000 volgers minder. Maar daar staat wel tegenover dat de drie nieuwe intredes 49.000 volgers meebrachten en de totale groei op 141.000 volgers uitkwam. Ook was het aantal organisaties dat volgers inleverde kleiner dan in maart (nu 47, vorige keer 54), en is de ondergrens voor opname gestegen naar 3.577 volgers.

Hoewel bijna twintig procent van de genoteerde non-profits volgers verliest, is de daling niet heel rigoureus. Vaak verliezen organisaties een paar honderd volgers over een kwartaal. Dat zijn vaak de grotere organisaties (dertig van de in de top-100 genoteerde non-profits noteren rode cijfers): zoals KidsRights, foodwatch, Wakker Dier en Plan International.

Bij de stijgers staat de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) verrassend hoog. Zij kregen 28.834 nieuwe volgers op hun Facebook-pagina. Na navraag door Fundraiser Online bleek dat zij twee pagina’s bij elkaar hadden gevoegd. De pagina van MLDS heeft nu meer dan 100.000 volgers. De grootste stijgers groeien overigens harder dan de hardste dalers: meer dan tien organisaties hebben 1.500 nieuwe volgers weten binnen te halen.

Top-10 is onveranderd:

Facebook top-10, jun 2021

Twitter

Tenslotte de cijfers van Twitter. Een lijst die traditioneel veel mutaties met zich meebrengt. In februari zorgde de wisseling van organisaties voor 41.000 volgers meer, nu concludeert Fundraiser Online dat er bijna 21.000 volgers minder te noteren zijn. Net zoals op Facebook verdween Pink Ribbon uit de lijst omdat hun pagina samenging met die van het KWF. De borstkankerbestrijdingsorganisatie stond zevende in de lijst van februari, met ruim 40.000 volgers.

Toch blijft de conclusie hetzelfde: de groei die er over de breedte wordt waargenomen is niet om over naar huis te schrijven. 86 organisaties in de lijst verloren de afgelopen drie maanden volgers. Het absolute verlies blijft echter beperkt tot 2.271 volgers. Veel organisaties verliezen dus volgers, maar wel traag. Volgens Fundraiser Online zou het kunnen komen door het Twitter-beleid. Het is al eens eerder voorgekomen dat er massaal volgers verdwenen. Mogelijk heeft het sociale medium inactieve accounts or bots opgeruimd.

Met het verdwijnen van Pink Ribbon verschuift er een en ander in de top-10: de Vogelbescherming en Bits of Freedom schuiven een plekje op. De Twitter-pagina van het Mauritshuis komt binnen op plek negen.

Twitter top-10, juni 2021

Meer over Facebook Walter van Kaam Social Media Fundraiser Online Instagram UNICEF Twitter MLDS Pink Ribbon

Gerelateerde berichten

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close