Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Collecteren met PIN-collectebus nu voor alle goede doelen mogelijk

21 juli 2020

Na de succesvolle pilot van ING en fondsenwervingsplatform Whydonate in 2018 is de PIN-collectebus nu verkrijgbaar voor alle goede doelen in Nederland. Het is ook mogelijk om de collectebus te huren.

De PIN collectebus.
De PIN collectebus. © Whydonate

door Redactie Vf

Volgens de cijfers van het CBF lopen de opbrengsten van de collectes de afgelopen jaren terug, mogelijk omdat mensen minder contant geld in hun portemonnee dragen. Hoewel de huis-aan-huis collecte nog altijd voor flinke opbrengsten zorgt is de tijd voor goede doelen aangebroken om over cashloze alternatieven na te denken.

Test

Twintig goede doelen mee aan de pilot van ING en Whydonate, waaronder grote landelijke organisaties zoals de Hartstichting, Natuurmonumenten en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Tijdens die testcase werden PIN-collectebussen ingezet tijdens deur aan deur collectes, evenementen en in winkels. De donateur kiest het bedrag, houdt zijn pinpas of telefoon tegen de collectebus en de donatie is direct afgerond.

De resultaten zijn overwegend positief, vinden de initiatiefnemers. Toch ging de pilot niet geheel vlekkeloos. De 3D-geprinte bussen gingen nog te vaak kapot en hadden soms moeite om de PIN-betalingen af te handelen. Wel wordt het gemiddelde gegeven bedrag verdubbeld op het moment dat er met PIN gestort kan worden (van 1,50 in een collectebus naar 3,20 euro via de bankpas). Ook is het makkelijker om mensen die niet thuis zijn te activeren via iDeal. Slechts een enkeling kon niet pinnen of zei geen vertrouwen te hebben in de collectebus.

Voor iedereen

De PIN-collectebus wordt verder ontwikkeld en op grote schaal geproduceerd. Alle goede doelen kunnen meedoen, het is dus niet noodzakelijk om in het landelijke collecterooster opgenomen te zijn.

Meer over Collecteren Collect Huis-aan-huiscollecte Whydonate

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close