Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Kunst- en cultuurliefhebbers doneerden al meer dan twee miljoen aan creatieve projecten via Voordekunst

13 juli 2020

Donateurs lijken kunst- en cultuurinitiatieven hartelijk te willen steunen. In totaal werd er in het eerste half jaar van 2020 al meer dan twee miljoen euro aan campagnes gedoneerd via crowdfundingplatform voordekunst. ‘We merken dat de donateur meer eigenaarschap neemt en realiseert dat zij kunst en cultuur mede mogelijk kunnen maken,’ aldus directeur Kristel Casander.

Logo van voordekunst.
Logo van voordekunst.

door Redactie Vf

Makers en instellingen kregen daarnaast de optie om een actiecampagne te starten in verband met gemist inkomsten door de coronacrisis. In ruil voor een donatie bieden instellingen en makers speciale tegenprestaties aan. Donateurs kunnen hun donatie zoals bij een normale crowdfundingcampagne niet terugvragen en de kunstenaars en instellingen hoeven geen doelbedrag te halen. Zo haalde het Klederdrachtmuseum, gevestigd in Amsterdam, meer dan 16.000 euro op met een actiecampagne. Ook de culturele vrijhaven Ruigoord haalde meer dan 40.000 euro op dankzij de steun van 680 donateurs.

Casander: ‘Op deze manier hoopten we de sector snel en eenvoudig een manier te bieden om geld op te halen bij hun achterban en ieder die wil dat zijn favoriete theater, festival of museum blijft bestaan.

Juni was de beste maand ooit voor het platform. Er werd door bijna tienduizend donateurs meer dan een half miljoen euro opgehaald voor creatieve projecten. ‘Je ziet dat de donateur meer eigenaarschap neemt om kunst en cultuur mede mogelijk te maken. We hopen dat deze trend zich doorzet.’ 

Crowdfundingsplatform voor de culturele sector voordekunst werd in 2010 opgericht en haalde al meer dan 28 miljoen euro op voor creatieve projecten, met een slagingspercentage van 84 procent.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close