Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Stem van beneficiant goed doel net zo belangrijk als de stem van donateur’

Onderzoek

14 mei 2020

De stem van de beneficiant van een goed doel zou meer gewicht moeten krijgen in de manier waarop ngo’s hun verhalen vertellen en verzamelen, suggereert fondsenwervingsdenktank Rogare in een nieuw onderzoekspaper. In het onderzoek gaat het voornamelijk over de waardigheid van de mensen die met het ingezamelde geld geholpen worden. Die worden vaak lijdend geportretteerd, terwijl dat niet nodig hoeft te zijn.

Cover van het onderzoek 'You’ve been reframed' van Jess Crombie (voor Rogare)
Cover van het onderzoek 'You’ve been reframed' van Jess Crombie (voor Rogare)

door Marijn Thijs

Het onderzoek is geschreven door expert communicatie en goede doelen Jess Crombie, voormalig hoofd ‘global content’ bij Save the Children. ‘Het probleem van framing moet opnieuw uitgevonden worden. Het aanpakken van waardigheid zou verder moeten gaan dan het verspreiden van afbeeldingen, naar de erkenning die iemand die bijdraagt geeft. Verwijder het beeld waarop mensen lijden en focus op de manieren waarop we een donateur kunnen betrekken bij het vertellen van het verhaal.’

De directeur van Rogare, Ian MacQuillin, zegt dat het opnemen van de stemmen van begunstigden van liefdadigheidsinstellingen ‘en enorm ontbrekend stuk van de ethische puzzel’ is. ‘Als we volhouden dat we een ethisch beroep zijn, is dat het minste wat we zouden moeten doen.’

Download het onderzoek van Jess Crombie en Rogare hier.

Meer over Rogare

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close