Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Luister hier de eerste vier afleveringen van podcastserie Vf: 'In Gesprek'

Podcast

30 april 2020

Door de coronacrisis zijn de meeste mensen voorlopig nog aan huis gebonden. Het ideale moment om, tussen je Zoom-meetings door, bij te leren over de ontwikkelingen in de goededoelensector. Of om eens te luisteren naar de ervaringen van fondsenwervers terwijl ze hun maatschappelijke dromen najagen. Een viertal inspirerende gesprekken, gepresenteerd door Petra Hoogerwerf.

Podcastserie 'Vf: In Gesprek'
Podcastserie 'Vf: In Gesprek'

door Redactie Vf

Alle podcasts uit deze serie zijn opgenomen voordat de coronacrisis uitbrak.

Afl. 4: Niko Koffeman (Partij voor de Dieren, Vegetarische Slager) over beperkende wetgeving en opvallende campagnes

Niko Koffeman is een manusje van alles met een imponerend cv: een succesvol reclameman, fondsenwerver, politicus, activist en ondernemer. Met creatieve en soms schurende boodschappen probeert hij zijn doelgroepen te verrassen en hun perspectief te kantelen. Hij zette talloze acties op touw en stond aan de wieg van de Partij voor de Dieren en de Vegetarische Slager. Nu is hij als Eerste Kamerlid actief voor de PvdD.

Niko deelt de mooiste verhalen uit zijn carrière en zijn visie op de Haagse plannen voor anoniem doneren en de telemarketingwetgeving. Verhalen over het Volksbos, hoe de Vegetarische Slager Unilever overneemt en hoe je een auto wint met een slagzinwedstrijd. Verhalen met één rode draad: handelen vanuit je overtuigingen en opvallen in de menigte.

Afl. 3: Jeffrey van Heck (Natuurmonumenten) over conversie vanuit social media

Jeffrey van Heck begon ruim tien jaar geleden aan zijn werk als social media manager voor Natuurmonumenten. Ondertussen zijn de onlinekanalen van de natuurorganisatie de meest gevolgde in heel de Nederlandse goededoelensector, aldus fondsenwerversblog Fundraiser Online. Nu staat Natuurmonumenten voor een nieuwe uitdaging: want je mag dan wel de grootste zijn, maar wat doe je daar dan mee?

Voor de toekomst gaat de blik op activatie vanuit socials. Jeffrey vertelt aan Petra over de dilemma’s die bij die switch van branding en interactie naar conversie komen kijken, want: hoe blijf je relevant? Hoe richt je je webcare-team in, en hoe begeleid je Instagrammende boswachters het best?

Afl. 2: Jolien Schuerveld (Concertgebouw Fonds) over fondsen op naam

Jolien Schuerveld stond aan de wieg van een wervingsmethode die ondertussen niet meer uit het fondsenwerverslandschap weg de denken is: de fondsen op naam. Ze introduceerde de methode bij het Prins Bernhard Cultuurfonds, maar die kennis zet ze nu nog altijd in als directeur van het Concertgebouw Fonds.

Jolien gaat met Petra in op de ontwikkeling van fondsen op naam, maar ook de financiering van het Concertgebouw en de persoonlijke aanpak bij het relatiebeheer, met liefde voor de muziek als belangrijkste geefmotief.

Afl. 1: Jeroen Hogenhout de vaandeldrager in de strijd voor telefonische fondsenwerving

‘Bellen’ ligt onder vuur nadat Mona Keijzer maatregelen tegen telemarketing aankondigde. Jeroen Hogenhout is al decennialang actief is in de telefonische communicatie, waarvan de afgelopen tien jaar als onafhankelijk specialist. Hij ontplofte toen hij de gevolgen van het bericht inzag: de overheid stelt bellen voor goede doelen in een onnodig kwaad daglicht. Waarom zouden we instanties die de wereld willen verbeteren het werk bemoeilijken?

Sindsdien zet Jeroen zich met passie in om de misverstanden over telefonische communicatie bij goede doelen weg te nemen. Aan Petra vertelt hij waar hij zich het afgelopen jaar mee bezig heeft gehouden, wat brancheorganisaties zouden kunnen doen en hoe je je telefonische fondsenwervers vakkundig aanstuurt.

Meer over Jeroen Hogenhout Telefonische fondsenwerving Petra Hoogerwerf Social Media Natuurmonumenten In Gesprek Eerste Kamer Concertgebouw Fondsen op naam Jeffrey van Heck Jolien Schuerveld Niko Koffeman Partij voor de Dieren

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close