CBF lanceert zelfcheck en helpdesk voor particuliere initiatieven in coronacrisis

Communicatie Kort & Goed

6 april 2020

Door de coronacrisis hebben veel mensen die thuis zitten tijd en energie over. Toezichthouder goede doelen CBF ziet daarom veel particuliere initiatieven uit de grond schieten. Om deze startende hulpdiensten te helpen heeft het CBF een zelfcheck ontwikkeld zodat men kan toetsen of het initiatief betrouwbaar overkomt voor buitenstaanders.

Logo van CBF, toezichthouder Goede Doelen
Logo van CBF, toezichthouder Goede Doelen © CBF

door Redactie Vf

Vertrouwen is alles

Bij het geven van donaties draait alles om vertrouwen, schrijft het CBF op haar site. Om het vertrouwen te waarborgen zijn een aantal punten zeer belangrijk. De zelfcheck richt zich dan ook op communicatie en transparantie.

Als je initiatief ten goede komt aan een bestaand goed doel, heb je idealiter contact opgenomen met de desbetreffende organisatie om je plannen te communiceren. Daarbij is het verstandig om contactgegevens te delen, zodat mensen vragen kunnen stellen wanneer ze die hebben. Door open contact aan te bieden laat je ook het gezicht achter de actie zien, wat de betrouwbaarheid verhoogt.

Verder is het belangrijk om donateurs op de hoogte te houden van de opbrengst van de actie, bijvoorbeeld via een website of sociale media. Je bent duidelijk over de uitgaven die niet rechtstreeks aan het doel worden besteed, zoals geld voor kleine investeringen of transactiekosten.

Tenslotte heb je ervoor gezorgd dat het opgehaalde geld echt terechtkomt bij het doel waarvoor het is gegeven, ook wanneer je initiatief onverhoopt stopt.

Helpdesk CBF

Initiatiefnemers die vragen hebben over de door het CBF opgestelde kwaliteitscriteria, kunnen die richten aan een speciale helpdesk. Als je tijdens kantooruren het nummer 020-4170003 belt, zit er een ervaren auditor om je een duwtje in de rug te geven.

 

Bron: CBF
Meer over CBF Transparantie Particuliere filantropie Coronavirus CoVid-19
Close