Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

ISOC: De verkoop van .org-domeinen aan private equity ‘weg naar het morele failliet'

Kort & Goed

12 december 2019

Amerikaanse investeringsmaatschappij Ethos Capital heeft het beheer van .org-domeinen gekocht van Internet Society (ISOC), waarmee de sites in handen komen van private equity (privaat vermogen). Het gaat om ongeveer tien miljoen domeinnamen, waarvan ongeveer tienduizend Nederlands zijn. De reacties op de overname zijn niet mild: zo noemt de Nederlandse afdeling van ISOC de verkoop ‘de weg naar het morele failliet’, zo staat in het Financieele Dagblad.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock / HK-PHOTOGRAPHY

door Redactie Vf

Tientallen maatschappelijke organisaties, waaronder Wikipedia en Creative Commons, hebben zich uitgesproken tegen de overname en willen dat verkoop teruggedraaid wordt. Ook de Nederlandse tak van ISOC roept de partijen op de koop niet door te zetten, omdat de overname niet in lijn is met het fundament waarop de .org-domeinen gebouwd zijn. In de criteria van toezichthouder ICANN, opgesteld in 2002, staat onder andere dat de .org-sites voor niet-commerciële doeleinden gebruikt achten te worden, moeten inspelen op behoeften en zorgen van de niet-commerciële internetgebruikersgemeenschap en de in rekening gebrachte kosten zo laag mogelijk moeten zijn.

Dat laatste is een punt wat geheid in gevaar komt op het moment dat Ethos de .org-domeinen in handen krijgt. Nu is een domein met minder dan tien dollar per jaar relatief goedkoop, maar na de overname worden de prijzen jaarlijks verhoogd met ‘ongeveer tien procent per jaar’.

Tegelijkertijd hangt er ook een luchtje aan de totstandkoming van de transactie, waar belangenverstrengeling nadrukkelijk op de loer ligt. Lees daar meer over in het artikel van het Financieele Dagblad.

Meer over Stichtingen Non-profit .org Domeinen Ethos Capital Internet Internet Society (ISOC)

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close