Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

‘Maatregelen telemarketing op basis van ‘misleidend’ onderzoek hebben grote gevolgen voor goededoelensector’

Analyse

28 november 2019

Het e-privacy dossier en de gesuggereerde maatregelen van staatssecretaris Mona Keijzer om de mogelijkheden voor telemarketing in te bannen houden de gemoederen al het hele jaar bezig. Maar door de Verordening Telemarketing zonder voorafgaande toestemming (opt-in) voor goede doelen te verbieden, tart Keijzer de democratische samenleving en overtreedt zij wellicht zelfs de Grondwet. Jeroen Hogenhout analyseerde de uitkomsten van het Europese onderzoek waar ze haar beleid op baseert in een artikel op Privacy-web.nl en maakte de balans op voor de goededoelensector.

Telemarketing
Telemarketing © Chainarong06 // Shutterstock

door Redactie Vf

Een van de belangrijkste speerpunten van de nieuwe wetgeving is dat deze zich bij voorbaat richt op telefoontjes van commerciële partijen, zoals energiemaatschappijen of telecomaanbieders. Er wordt in de plannen geen onderscheid gemaakt tussen goede doelen en commerciële bedrijven, terwijl telemarketing voor de goededoelensector naar schatting vijftig tot honderd miljoen euro aan opbrengsten met zich meebrengt. Dat bedrag zou dus wegvallen bij een eventuele opt-in regeling. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg.

Lees het volledige artikel van Jeroen Hogenhout op de privacy-web.nl om meer te lezen over de schade voor de samenleving, de positie van de regering in de participatiemaatschappij en of de maatregel potentieel de Grondwet overtreedt.

Meer over Privacy Telemarketing Jeroen Hogenhout Mona Keijzer Wetgeving

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close