Advertentie

Advertentie

Advertentie

Goede doelen boren steeds vaker markt voor statiegeldbonnetje aan

Werving

25 november 2019

Naast de statiegeldflessenmachine staat tegenwoordig bij veel supermarkten een bak waarin vrijgevige winkelaars hun bonnetje kunnen doen ten behoeve van het goede doel. Sommige automaten hebben zelfs een ingebouwde donatieknop. De goede doelen staan te dringen om hun doel te verbinden aan een automaat, wat in sommige gevallen zelfs tot wachtlijsten leidt, schrijft RTL Z.

Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie © Shutterstock // Andrii Yalanskyi

door Redactie Vf

In 2017 werd er voor 190 miljoen euro aan statiegeldflessen en -kratten ingeleverd. Tegelijkertijd is het bedrag op het bonnetje per keer relatief laag: zelfs als je je colaflessen en bierpijpjes even hebt gespaard tellen de kwartjes en dubbeltjes voor de meeste mensen op tot een bedrag van hoogstens een paar euro.

Het inzamelen bij de automaat is daarom een goede strategie, aldus consumentenpsycholoog Patrick Wessels tegen RTL Z. Het doneren van een bonnetje is een makkelijke handeling. ‘Je hoeft niet na te denken over het bedrag, het is een simpele keuze: ja of nee. Dat verlaagt de drempel.’

Klein en lokaal 

Vaak zijn het de kleine, lokale goede doelen die profijt hebben bij emballage inzamelingsacties. Supermarktmanagers weten goed wat er speelt in de lokale omgeving, en kijken daarom bijna niet of een organisatie een anbi-status heeft. Wel wordt er vaak gekozen om bij de automaat foto’s te hangen van het resultaat van de ophaalactie.

Hoe belangrijk de acties zijn voor de inkomsten van ‘grotere’ goede doelen is niet duidelijk. Uit navraag van RTL Z bij een woordvoerder van Goede Doelen Nederland blijkt dat zij daar geen cijfers van bijhouden.

Meer weten over fondsen werven via statiegeld? Lees hier het volledige artikel van RTL Z.