Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

JoinThePipe grote winnaar NRC Charity Awards

Kort & Goed

1 oktober 2019

JoinThePipe heeft de eerste prijs gewonnen bij de NRC Charity Awards, de prijs voor campagnes van charitatieve organisaties. De non-profit kreeg hem op 27 augustus bij de uitreiking in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, voor de advertentie die zij samen met studenten Daan Coelman en Sebastian Gudmand-Høyer maakten.

De winnaars van de NRC Charity Awards bij de uitreiking.
De winnaars van de NRC Charity Awards bij de uitreiking. © NRC Charity Awards

door Marijn Thijs

‘Deze advertentie trekt direct de aandacht en is ontzettend professioneel uitgewerkt. Het ongemak van een wegwerpfles is direct voelbaar,’ aldus de vakjury.

JoinThePipe spoort mensen aan om tapwater en herbruikbare flesjes te gebruiken. Daarnaast leveren ze waterpunten. Met de opbrengsten van de flessen en tappunten in Europa zetten ze waterprojecten op in ontwikkelingslanden, vooral in Afrika en Azië. Ze delen daar herbruikbare flessen uit, organiseren opruimacties en installeren waterpompen in dorpen. Op dit moment lopen er driehonderd projecten en bereiken ze ongeveer een half miljoen mensen.

De Vakjury bestaat uit:

  • Anne-Marije Vandeville (Creative Director NRC)
  • Derk Walters (Plaatsvervangend Adjunct-Hoofdredacteur NRC)
  • Astrid van Rooij (Vormgever NRC)
  • Roel Pijnacker (Havas Lemz)
  • Wietse Vonk (Havas Lemz)

De tweede prijzen in de categorie print waren voor Hartpatiënten Nederland en een samenwerkingsverband tussen ngo’s CKM, Fier en Sterk Huis. World Animal Protection mocht de publieksprijs – waarvoor 13.249 keer gestemd werd – in ontvangst nemen. In de categorie online wonnen Het Poëziepaleis en Stichting Rookpreventie Jeugd.

De winnende advertenties: JoinThePipe (links) en World Animal Protection (rechts)

De Charity Awards

Sinds 2011 kunnen goede doelen zich bij de NRC Charity Awards aanmelden voor een steuntje in de rug bij het bereiken van hun doelgroep. Ieder jaar kiest de organisatie van de Awards uit honderden aanmeldingen een aantal partijen die kans maken om in de prijzen te vallen. De non-profits worden vervolgens gekoppeld aan studenten van de Willem de Kooning Academie, een internationaal toonaangevende art- en designopleiding op bachelor- en masterniveau. Samen met de studenten maakten de goede doelen pakkende advertenties, die vervolgens één voor één in de krant verschenen.

De winnaars in de categorie print krijgen een advertentie van een volledige pagina in zowel NRC Handelsblad als nrc. next. JoinThePipe won daarnaast ook een onlinecampagne. Het Poëziepaleis en Stichting Rookpreventie Jeugd krijgen als winnaars in de categorie online ook een onlinecampagne.

Dit artikel stond ook in nieuwsrubriek 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, dat op 1 oktober 2019 op de mat viel.

Meer over NRC Charity Awards Vf 21-6 Advertenties JoinThePipe

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close