Advertentie

Advertentie

Advertentie

Groei Instagram-accounts goede doelen niet te stuiten, Twitter geeft tegenstrijdig beeld

Kort & Goed

28 augustus 2019

Hoewel de zomerperiode normaal gesproken voor een wat langzamere groei op de sociale media van goede doelen zorgt, blijkt daar vooral op Instagram geen sprake van. Het totale aantal likers van de organisaties in de top-100 Instagram-accounts steeg met meer dan een kwart miljoen (een stijging van 8,7%), blijkt uit de augustusmeting van fondsenwerversblog Fundraiser Online. Zonder de top-2, die beide internationale allure hebben, winnen de genoteerde goede doelen zelfs bijna 12%.

Logo van Twitter en Instagram
Logo van Twitter en Instagram © Shutterstock // solomon7

door Redactie Vf

Aangezien het totale aantal likers dusdanig snel groeit, gaat Fundraiser Online de meetfrequentie van twee keer per jaar naar vier keer per jaar verhogen, zoals nu al het geval is voor Facebook en Twitter. ‘De groei is nog steeds indrukwekkend en lijkt niet af te nemen; achter de twee mastodonten groeien de overige accounts steeds sneller,’ schrijft Fundraiser Online op het blog. Vooral bij kleinere goede doelen die niet in de top-100 staan zijn enorme groeipercentages te zien; vermoedelijk omdat die organisaties ineens in het oog springen en een laag basisniveau volgers hebben.

De ondergrens om opgenomen te worden in de lijst steeg van 1088 naar 1242 volgers. In de top-10 veranderde er weinig. Natuurmonumenten beleefde een goed kwartaal en steeg sneller dan het Mauritshuis, waardoor de natuurorganisatie zichzelf nu ‘best-of-the-rest’ mag noemen. Het account van Greenpeace Nederland vestigt zich met bijna 15.000 volgers bij de bovenste tien en drukt Dierenlot terug naar plaats elf. Een eervolle vermelding gaat naar Mama Cash, die van plek 47 naar 23 stijgt.

Twitter

Augustus is ook de maand van de Twittermeting. Het resultaat is zowel stabiel als tegenstrijdig: er is een lichte groei waar te nemen voor actieve kanalen, terwijl er tegelijkertijd partijen afhaken en geen ruimte meer zien voor een succesvolle Twitterstrategie. Het totale aantal gewonnen volgers was met 25.064 in de Top-250 iets meer dan in mei. Daarmee zet het herstel mondjesmaat door. 

Ook het aantal accounts met een dalend aantal volgers zakt langzaam. Waar het volgersaantal in februari bij 52 organisaties terugliep, was dit in mei nog maar bij 37 accounts het geval. Nu zakt het volgersaantal van slechts 29 goede doelen.

Natuurmonumenten deed het ook op Twitter goed. De organisatie is hard op weg om ook hier plek drie over te nemen en stijgt naar de vierde plaats ten koste van DierenLot. Verder stijgt de Vogelbescherming naar plek acht in de lijst, waarmee het de Dierenbescherming en Bits of Freedom voorbijstreeft (allen meer dan 30.000 volgers).