Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Advertentie

UNICEF: 'MKB doneert vaker deel opbrengst aan goede doelen'

Campagne Kort & Goed

2 juli 2019

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) staat steeds vaker open om een deel van de opbrengst te doneren aan maatschappelijke organisaties, ziet UNICEF Nederland. Het afgelopen jaar hebben zij steeds vaker hun handen ineengeslagen met kleine samenwerkingspartners, vertelt de non-profit aan De Ondernemer.

UNICEF aan het werk in Sulawesi na de natuurramp.
UNICEF aan het werk in Sulawesi na de natuurramp. © UNICEF

door Redactie Vf

De samenwerking lijkt een mes wat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant kan het goede doel een donatie bijschrijven. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat werknemers productiever zijn als een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Daarnaast werken consumenten liever samen met bedrijven die de samenleving goed doen en gaan ze liever werken voor maatschappelijk betrokken organisaties.

Bij UNICEF is dat goed te merken, vertelt directeur van UNICEF Nederland Suzanne Laszlo aan de Ondernemer. ‘We hebben een nieuwe vorm gevonden waarin we met dit soort bedrijven kunnen samenwerken – passend bij zowel ons als goed doel, als bij de bedrijven.’ Deze groep bedrijven wordt de ‘Business Buddies’ genoemd. Laszlo: ‘Samen met hen willen we zo veel mogelijk voor kinderen bereiken. We hopen dat er veel bedrijven zullen volgen.’ 

Bedrijven kunnen zich bij UNICEF op drie manieren aansluiten: het startpakket, het complete pakket en een extra pakket. Bij allen wordt een eenmalige jaardonatie van een bepaald bedrag verwacht. In ruil daarvoor ontvangen de bedrijven Business Buddies materiaal en een magazine. Voor de ‘complete’ en ‘extra’ pakketten moeten organisaties meer doneren, maar dat geeft vervolgens wel de mogelijkheid om zelf het doel van de donatie te kiezen en terugkoppeling van de resultaten van je donatie te krijgen.