Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

DDMA: Open- en klikratio’s mailingcampagnes niet beïnvloed door invoering AVG

Onderzoek Kort & Goed

25 juni 2019

Mailingcampagnes hebben niet te lijden onder de introductie van de nieuwste privacywet (AVG). De gemiddelde open ratio’s (COR) zijn van e-mails contant gebleven, terwijl de gemiddelde klikratio’s (zowel click-through-rate (CTR) als click-to-open (CTO)) zelfs een beetje stegen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van data- en marketingbranchevereniging DDMA, de E-mail Benchmark. Het onderzoeksbureau keek, in samenwerking met Vision2B, naar de prestaties van 4,2 miljard e-mails en 167.000 campagnes, allen uitgevoerd in het recentste kalenderjaar.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Cienpies Design

door Redactie Vf

Goede doelen hebben een hoog CTR

Het aantal e-mails dat geopend wordt blijft stabiel op ongeveer 38%. De CTR en CTO stegen licht, naar respectievelijk 7,3% en 16,8%. De goede doelen sector behoort tot de sector met de hoogste CTR. Zij behalen met een gemiddelde van 15% het dubbele van de norm. 

Directeur van DDMA Diana Janssen ziet in dat het, mede door de invoering van de strengere privacywet (AVG), een ‘bewogen en intensief jaar’ was. ‘Het administreren van opt-ins bezorgde veel bedrijven hoofdbrekens. Desondanks zijn de gemiddelde klik- en openratio’s dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen. Dit onderzoek laat zien dat e-mail een effectief en belangrijk kanaal is en blijft om met klanten te communiceren en werkelijke betrokkenheid te genereren’, aldus Janssen.

Een greep uit de belangrijkste resultaten: 

  • Kleine campagnes hebben meer succes: mailings met 500-1000 ontvangers worden tot 10% meer geopend, waarschijnlijk omdat ze voor een geïnteresseerd specifiek publiek bestemd zijn. In 35% van de gevallen hebben mailings 1000-5000 ontvangers.
  • Het aantal campagnes per organisatie is teruggevallen van 63 naar 50. Slechts 21% verstuurde meer dan 50 campagnes in het afgelopen jaar, wat betekent dat die partijen de helft van de totale mailcampagnes verzorgen.
  • 76% van de mailings worden verstuurd tijdens kantooruren. Mensen ontvangen de mails vaak om 8.00, maar s’middags rond 16.00 is de tijd waarop de campagnes het vaakst geopend worden. Op zonder worden mails minder geopend.
  • Wanneer men nieuwe technieken toepast (bijv. gepersonaliseerde onderwerpregel of dynamische content) zijn de open- en klikratio’s hoger. Toch is, met 89%, responsive design de meest gebruikte techniek.
  • 37% van de e-mails worden geopend op een mobiel apparaat, de andere 63% op desktop. Buiten kantooruren (vooral tussen 17.00 en 21.00) worden mails vaker op mobiel geopend. In het weekend ligt de piek tussen 6.00 en 8.00.

De E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA. Zij onderzoeken op grote schaal de bewegingen in de data- en marketingsector en vertegenwoordigen daarmee een substantieel deel van de Nederlandse markt.